Μία τολμηρή αποστολή εκτελέστηκε με απόλυτη επιτυχία απ' τη νεοσύστατη Διοίκηση Κατασκευών και Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών (ΔΚΑΦΚ), η οποία σήκωσε γέφυρα τύπου Bailey στο Πρόχωμα Αξιού, κοντά στο φράγμα της Έλλης, στη θέση της παλιάς που είχε σταματήσει να χρησιμοποιείται από το 2000.

Η γέφυρα -κατασκευής του 1959- είχε μήκος 201,30 μέτρα, με μικτό πλάτος 6 μέτρα και βάρος 383 τόνους. Εδραζόταν σε επτά πυλώνες και σε δύο ακρόβαθρα από οπλισμένο σκυρόδεμα και συνέδεε το Πρόχωμα με τα Κουφάλια.

Οι επτά πυλώνες-υπόβαθρα είχαν υποστεί πολλές φθορές λόγω υποσκαφής των θεμελίων τους, με άμεσο κίνδυνο να καταρρεύσει η γέφυρα μέσα στο νερό.

Τα στελέχη του Μηχανικού, με επικεφαλής τον Αντιστράτηγο Διοικητή της ΔΚΑΦΚ, Μιχάλη Κλούβα, εξέτασαν την ετοιμόρροπη γέφυρα και κατάρτισαν ένα πρωτοποριακό και τολμηρό σχέδιο ανέλκυσης της γέφυρας, με τη χρήση μέσων και προσωπικού από Μονάδες του Μηχανικού, χωρίς το παραμικρό επιπλέον κόστος.

Η επιχείρηση ήταν υψηλής δυσκολίας, παρ' όλα αυτά ολοκληρώθηκε βήμα βήμα μέσα σε μία εβδομάδα, καταδεικνύοντας την οξυδέρκεια, την υψηλή επαγγελματική κατάρτιση, αλλά και την τόλμη των Στελεχών της ΔΚΑΦΚ.

Ο τρόπος εκτέλεσης ήταν πρωτοποριακός και εκτός κανονισμού του Μηχανικού. Υπήρξε πλήρης ασφάλεια και δεν σημειώθηκε κανένας τραυματισμός, ενώ τα υλικά αξιοποιήθηκαν πλήρως χωρίς φθορές. Μια εβδομάδα διήρκησε όλη η επιχείρηση.

Όπως αποδείχθηκε στις μεγάλες κακοκαιρίες των τελευταίων ετών και ειδικά έπειτα από το πέρασμα του «Ιανού» και του «Ντάνιελ», οι γέφυρες Bailey αποδείχθηκαν πολύτιμες. Μόλις πέρυσι, το Μηχανικό κατάφερε μόλις σε 30 ώρες να κατασκευάσει μια τέτοια γέφυρα στο Καλό Νερό Πηλίου και να αποκαταστήσει την οδική σύνδεση μιας μεγάλης περιοχής που είχε πληγεί.

Σε ολόκληρη τη χώρα υπάρχουν 126 στρατιωτικές γέφυρες Bailey, οι περισσότερες από τις οποίες αν και έχουν στηθεί εδώ και πολλές δεκαετίες -μερικές στήθηκαν μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου- εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται και να δίνουν λύσεις.
Τα τελευταία 25 χρόνια, μάλιστα, το μηχανικό έχει τοποθετήσει περισσότερες από 35 γέφυρες σε περιοχές της χώρας που έχουν χτυπηθεί από πλημμύρες, σεισμούς και κατολισθήσεις.

Να σημειωθεί ότι το υλικό για την κατασκευή των Bailey δεν είναι απεριόριστο. Τα αποθέματα έχουν μειωθεί και το Μηχανικό πλέον αναζητά τρόπους να αποσυναρμολογήσει γέφυρες, οι οποίες πλέον δεν χρησιμοποιούνται, όπως στο Πρόχωμα Αξιού, προκειμένου να υπάρχει διαθεσιμότητα, ώστε ανά πάσα στιγμή να μπορούν να χρησιμοποιηθούν οπουδήποτε απαιτηθεί.

Στο πλαίσιο αυτό, τα τελευταία χρόνια έχουν αποσυναρμολογηθεί σχεδόν 20 γέφυρες, ενώ οι εργασίες του Μηχανικού συνεχίζονται κυρίως στην Ήπειρο και την Κεντρική Μακεδονία.

Πηγές:
OnAlert.gr – Ρεπορτάζ: Κώστας Σαρικάς
Europost.gr
NewsIT

*Εύα Τσαροπουλου


Βίας ο Πριηνεύς: Άκουγε πολλά, μίλα την ώρα που πρέπει.

Θαλής o Μιλήσιος: Καλύτερα να σε φθονούν παρά να σε λυπούνται.

Κλεόβουλος ο Λίνδιος: Το μέτρο είναι άριστο.

Περίανδρος ο Κορίνθιος: Οι ηδονές είναι θνητές, οι αρετές αθάνατες.

Πιττακός ο Μυτιληναίος: Με την ανάγκη δεν τα βάζουν ούτε οι θεοί.

Σωκράτης: Εν οίδα ότι ουδέν οίδα. Ουδείς εκών κακός.

Θουκυδίδης: Δύο τα εναντιότατα ευβουλία είναι, τάχος τε και οργήν.

Πλάτων: Άγνοια, η ρίζα και ο μίσχος όλου του κακού. 

Αριστοτέλης: Δεν υπάρχει τίποτε πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των ανίσων.