Οι Δράσεις μας και η Τεκμηρίωσή τους!

Η αρχαιολογική έρευνα στη συμβολή των οδών Ερεχθείου και Ν. Καλλισπέρη, απέδωσε νέα ευρήματα, μέσα σε μία ορθογώνια, κτιστή κατασκευή, κοντά στο Ηρώδειο.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού, τα ευρήματα αφορούν σε θραύσματα γλυπτών, άνω και κάτω άκρων, τα οποία σχετίζονται με το άγαλμα του Ερμή που ήδη έχει ανασυρθεί. {Την Κυριακή (08/12), κατά την διάρκεια επίβλεψης έργου φυσικού αερίου, εντοπίστηκε ένα λευκό, μαρμάρινο άγαλμα το οποίο αποδίδει γυμνή ανδρική μορφή στον τύπο του Ερμή Ludovisi.}

Στα ευρήματα συμπεριλαμβάνονται κορμός δεύτερου αγάλματος, επίσης ανδρικού, σε φυσικό μέγεθος, σπαράγματα ειδωλίου και μεγάλος αριθμός λύχνων του 5ου αιώνα μ.Χ.

Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσει το έργο συντήρησης και αποκατάστασης όλων των ευρημάτων που έχουν ήδη ανασυρθεί και έχουν μεταφερθεί στα εργαστήρια συντήρησης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών.

Όπως προσθέτει η ανακοίνωση του Υπουργείου, η έρευνα θα εξαντλήσει κάθε ενδεχόμενο εντοπισμού άλλων ευρημάτων, καθώς και της πλήρους τεκμηρίωσης των συνθηκών απόρριψης και του χώρου όπου εντοπίστηκαν τα ευρήματα.

«Είναι προφανές ότι το μοναδικό αυτό εύρημα, το οποίο ρίχνει φως σε ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα κεφάλαια της ιστορίας, αυτό του τέλους της αρχαιότητας, απαιτεί τη δέουσα επιμέλεια και την απερίσπαστη εργασία από το επιστημονικό προσωπικό της Εφορείας, ώστε να ολοκληρωθεί κατά το συντομότερο διάστημα η έρευνα και η αποκατάσταση του συνόλου», καταλήγει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟ.

Πηγή για κείμενο & φωτό: ΥΠΠΟ

*Εύα Τσαροπουλου

Αξιότιμοι κύριοι και κυρίες, Αγαπητοί φίλοι, 
ΕΔΩ η Διαδικτυακή Ζωντανή Ημερίδα! https://youtu.be/0mdA91If-ws 
 
Σάββατο πρωί χθες (7 Δεκεμβρίου) και ο καιρός ήταν αρκετά βροχερός.

Το Κέντρο Αριστείας ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ είχε προγραμματίσει την ημερίδα για το μεγάλο διαχρονικό θέμα της Κύπρου, στις 9 η ώρα το πρωί, στην αίθουσα της EΣΗΕΑ.

Ήταν πολύς ο κόσμος εκεί. Αν και επρόκειτο για ένα δύσκολο και πονεμένο θέμα και όχι για μια παράσταση ψυχαγωγίας. Κατάμεστη η αίθουσα των 150 ατόμων αλλά και το φουαγιέ.

Όλα τα στρώματα των ενεργών πολιτών της κοινωνίας. Υπουργοί, Επίτιμοι Αρχηγοί Κλάδων των ΕΔ, βουλευτές, Τομεάρχες Άμυνας των Κομμάτων, υψηλόβαθμα στελέχη εκπρόσωποι των αρχηγών: ΓΕΕΘΑ, ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ, ΛΣ. Πρόεδροι και εκπρόσωποι: της Αεροπορικής Ακαδημίας Ελλάδος, των Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών του Στρατού, Ναυτικού, Αεροπορίας, του ΣΕΕΘΑ. Πρόεδροι και εκπρόσωποι πολλών Ινστιτούτων, Κέντρων, Συνδέσμων, Συλλόγων: Σύνδεσμος Κυπρίων, Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Στρατιωτικών, Σύνδεσμος Αποφοίτων της Σχολής Ικάρων, Επιστημονικός Σύλλογος Μηχανικών Αεροπορίας, Σύνδεσμος Αποφοίτων ΣΤΥΑ. ΕΛΙΑΜΕΠ, Ελληνικό Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών, Κιβωτός Ολιστικής παιδείας ΕΔ, και άλλοι, Στρατηγοί, Ναύαρχοι, Πτέραρχοι, καθηγητές, συμμαθητές από τη Σχολή Ικάρων αλλά και το Γυμνάσιο, αξιωματικοί και υπαξιωματικοί αλλά και απλοί στρατιώτες και καταδρομείς των μαχών του 74.

 
Ήταν εκεί, ακόμη, απλοί πολίτες, νοικοκυρές που αγαπούν την Κύπρο, που αγαπούν την πατρίδα.
  
 
Οι είκοσι εισηγητές που παρουσίασαν τα θέματα: Η Δεκαετία 1954 και μετά, Δημήτρης Μαλέσης, Η Δεκαετία 1964 και μετά, Θανάσης Χρήστου, Ο Μακάριος και η Κύπρος: Πολιτική Ακτινογραφία, Μαρία Γιαννακάκη, Ο Ιωαννίδης η Κύπρος και η Ελλάδα: Πολιτική Ακτινογραφία, Άγγελος Συρίγος, Η Ελλάδα και η Κύπρος Ιούλιος & Αύγουστος 1974, η πολιτικό-διπλωματική διάσταση, Αντώνης Κλάψης, Η στάση των: ΗΠΑ, Ρωσία, Αγγλία, ΟΗΕ και ΝΑΤΟ στην εισβολή των Τούρκων στην Κύπρο, Διονύσης Τσιριγώτης, Σχέδια - Συμφωνίες - Συνομιλίες - Πλαίσια -Δέσμες Ιδεών επίλυσης του Κυπριακού θέματος, Κυριάκος Κενεβέζος.
Και, οι: Στρατιωτικές Επιχειρήσεις στην Κύπρο, Ιούλιος - Αύγουστος 1974, Κωνσταντίνος Γκίνης, Γεώργιος Γιακουμάκης, Ευάγγελος Γεωργούσης.

Και, οι: Παρουσίαση και Συζήτηση στρογγυλής τράπεζας γεγον
ότων, βιωμάτων, επιτυχιών, σφαλμάτων βετεράνων που συμμετείχαν στις επιχειρήσεις, συγκρούσεις, μάχες στα 1963-1974: Ελευθέριος Σταμάτης, Βασίλειος Ροκκάς, Γεώργιος Σκαρλάτος, Αθανάσιος Ιλαρίδης, Ανδρέας Στραβοπόδης, Κωνσταντίνος Καρκανιάς, και Κωνσταντίνος Χατζηαναστασίου.
Ήταν όλοι μα όλοι, εξέχουσες προσωπικότητες, με μεγάλες διακρίσεις στον τομέα τους. Εξαιρετικοί. Περιεκτικοί. Γνώριζαν το θέμα τους πολύ καλά. Παρουσίασαν, ανέπτυξαν, συζήτησαν τα θέματά τους, κατά ένα εξαιρετικό τρόπο και με περίσσεια απλότητα και σαφήνεια.
 
Όλες οι εισηγήσεις άρχιζαν με το γράμμα Α -ΑΡΙΣΤΕΣ-! Η μια καλύτερη από την άλλη από όπου και αν αρχίστε τον κύκλο! Και, ένα μεγάλο Εύγε και ένα Θερμό Ευχαριστώ σε όλους τους Εισηγητές.
 
Ήταν μετρημένος και περιορισμένος ο χρόνος για να μπορέσετε να απλώσετε το αντικείμενό σας. Πολλοί χρειαζόσαστε και άλλο χρόνο που δεν τον είχαμε. Και ήμασταν αναγκασμένοι να σας διακόψουμε. Απολογούμαι γιατί οι πιέσεις ήταν μεγάλες και δεν στάθηκα όπως έπρεπε απέναντί στην ενότητα 'Παρουσίαση και Συζήτηση στρογγυλής τράπεζας γεγονότων, βιωμάτων, επιτυχιών, σφαλμάτων βετεράνων που συμμετείχαν στις επιχειρήσεις, συγκρούσεις, μάχες στα 1963-1974'.
 
Ωστόσο, είναι επιθυμία και του κόσμου και δική μου προσωπικά, που ενθουσιάστηκε απ' τη διήγησή σας και θα δώσουμε τον άπλετο χρόνο, που χρειάζεστε,  να διηγηθείτε τις εμπειρίες σας και αυτό θα ολοκληρώσει τα πρακτικά της ημερίδας. Είναι σημαντικό για μας, για όλους μας, να έχουμε καταγεγραμμένους τους μαχητές της Κύπρου να λένε αυτά που έζησαν.
 
Και, έτσι, θα επαναλάβουμε το δεύτερο μέρος της ενότητας: Στρατιωτικές Επιχειρήσεις στην Κύπρο, Ιούλιος - Αύγουστος 1974: Παρουσίαση και Συζήτηση στρογγυλής τράπεζας γεγονότων, βιωμάτων, επιτυχιών, σφαλμάτων βετεράνων που συμμετείχαν στις επιχειρήσεις, συγκρούσεις, μάχες στα 1963-1974: 
ΕΣ: Ελευθέριος Σταμάτης, Αντιστράτηγος ε.α., Επίτιμος Δ/Α΄ Στρατιάς, Αθανάσιος Γαληνός Αντιστράτηγος ε.α., Επίτιμος Δ/ΒΣΣ, Βασίλειος Ροκάς, Συνταγματάρχης ε.α.

Π.Ν Άγγελος Χρυσικόπουλος, Αντιναύαρχος ε.α., Επίτιμος 
- Π.Α.: Γεώργιος Σκαρλάτος, Αντιπτέραρχος (Ι) ε.α., Επίτιμος Υ/ΓΕΕΘΑ: Τα F4 Fantom,

Αθανάσιος Ιλαρίδης, Ταξίαρχος (Ι) ε.α. Ανδρέας Στραβοπόδης, Υποπτέραρχος (Ι) ε.α.: Η Επιχείρηση Νίκη, 

Κωνσταντίνος Καρκανιάς, Επίτιμος Πρόεδρος του Συνδέσμου Κολλεγίων, Αεροναυπηγός Μηχανικός της ΣΜΑ: Η επιστράτευση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, 

Κωνσταντίνος Χατζηαναστασίου, Πρόεδρος ΒΟΣΑ ΑΕ, Αεροναυπηγός Μηχανικός της ΣΜΑ: Ηρωικές Πράξεις  Μαχητών του 1974, Μέλος ΕΣ Κ.Αρ. Ακρόπολις 

Ως, μηδέποτε γενόμενο. Η εσπερίδα αυτή θα είναι 3-4 ώρες, θα γίνει την τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου, Τετάρτη ή Πέμπτη, 1730-2100,  29 ή 30 Ιανουαρίου, 2025, στην ίδια αίθουσα της ΕΣΗΕΑ ή του ΝΜΤΣ, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα. 

Πιστεύουμε ότι ήταν μια Εξαιρετική Ημερίδα. Που μαζί με τα πρακτικά της και την συμπλήρωση με τα κείμενα αυτών που δεν μπόρεσαν να τα πουν, όπως θα ήθελαν θα δώσει μια πλήρη εικόνα του θέματος σχεδόν εφόλης της ύλης. 

Οι συντονιστές, επίσης, Σεραφείμ Μηχιώτης & Γιώργος Τσόγκας ήταν εξαιρετικοί, ανοικτοί και προσιτοί και στις δυο πλευρές: εισηγητές και ακροατήριο και, τους Συγχαίρουμε και Ευχαριστούμε θερμά.

Ο μορφωτικός ακόλουθος, εκπρόσωπος του Πρέσβη της Κύπρου έκλεισε τον χαιρετισμό του: Με αυτές τις σκέψεις εκφράζουμε τις θερμές ευχαριστίες και τα συγχαρητήρια μας προς τους εκλεκτούς ομιλητές της ημερίδας, που με την επιστημονική τους κατάρτιση, τη βαθιά γνώση και το ειλικρινές ενδιαφέρον τους για την Κύπρο, φωτίζουν τις κρίσιμες πτυχές της ιστορίας και των σύγχρονων προκλήσεων του νησιού. Θερμές ευχαριστίες από καρδιάς. Οφείλουμε ασφαλώς στο Κέντρο Αριστείας Ακρόπολης και ιδιαιτέρως τον Πρόεδρο του Εκτελεστικού Συμβουλίου, Σμήναρχο και συγγραφέα Αναστάσιο Μπασαρά και τους συνεργάτες του. Το έργο και οι πρωτοβουλίες των οποίων αναδεικνύουν κρίσιμα θέματα, προάγουν το δημόσιο διάλογο και ενισχύουν τη συλλογική μνήμη, με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον. Η πρωτοβουλία και η διοργάνωση της σημερινής ημερίδας καταδεικνύει και του λόγου το ασφαλές για το εγνωσμένου ενδιαφέροντος για την Κύπρο και τους ανθρώπους της. Παραμένουμε ευγνώμονες και τους ευχόμαστε καλή συνέχεια και κάθε επιτυχία στους στόχους και τους σκοπούς του Κέντρου Αριστείας Ακρόπολης.

Μεγάλη η προσπάθειά μας για να οργανώσουμε την Ημερίδα… Ωστόσο, πολλοί ήταν οι αρωγοί στην προσπάθειά μας αυτοί, θα ήταν παράλειψή μας να μην ξεχωρίσουμε και ευχαριστήσουμε, τους: ΙΝΤΡΑΚΟΜ και ΒΟΣΑ ΑΕ, την Μαρίνα Περίδη, την Εύα Τσαροπούλου και τη Λίνα Μπασαρά!
Θ Ε Ρ Μ Α               Θ Ε Ρ Μ Α              Θ Ε Ρ Μ Α               Ε Υ Χ Α Ρ Ι Σ Τ Ο Υ Μ Ε            Σ Ε           Ο Λ Ο Υ Σ !

 
Αναστάσιος Μπασαράς
Πρόεδρος
Κέντρο Αριστείας Ακρόπολις
 

«Η 8η Δεκεμβρίου 2024 ανέτειλε με μια ιστορικής σημασίας εξέλιξη για τη Συρία και τη Μέση Ανατολή γενικότερα. Οι δυνάμεις των Σύριων ανταρτών σε συνεργασία με άτακτες ομάδες εθνικιστών διωκόμενων του Άσαντ και Τζιχαντιστών, κατέλαβαν τη Δαμασκό ανατρέποντας το καθεστώς Άσαντ (που κυβέρνησε επί 50 και πλέον χρόνια τη Συρία), σηματοδοτώντας παράλληλα, τον τερματισμό των 13 ετών εμφυλίου σπαραγμού στη Συρία.

Το γεγονός αυτό, εγείρει ερωτηματικά τόσο για το ποιος θα καλύψει το κενό εξουσίας στη Συρία και το πως θα επανέλθει η κανονικότητα στο εσωτερικό της χώρας, όσο και για τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται στη δομή του περιφερειακού συστήματος (συσχετισμοί ισχύος κ.λπ), της Μέσης Ανατολής και Βορείου Αφρικής.  

Την ώρα αυτή, οι κύριοι παίκτες του ευρύτερου αυτού περιβάλλοντος (Ρωσία, Ιράν, Τουρκία, Ισραήλ, ΗΠΑ, Αραβικά κράτη κ.α.), που είχαν άμεση ή έμμεση εμπλοκή στα γεγονότα, αλλά και η διεθνής κοινότητα γενικότερα, προσπαθούν να αξιολογήσουν τα νέα δεδομένα, να προσδιορίσουν οφέλη και απώλειες και τέλος, να επανασχεδιάσουν τη στρατηγική τους (εφόσον κριθεί αναγκαίο), στο νέο περιβάλλον ασφάλειας που διαμορφώνεται στην εν λόγω περιοχή.

Η Ελλάδα αν και δεν είχε ενεργό εμπλοκή στα γεγονότα της Συρίας, οφείλει και αυτή, να αξιολογήσει τα νέα δεδομένα στο εν λόγω περιφερειακό περιβάλλον ασφαλείας και να προσπαθήσει να αξιοποιήσει διπλωματικά, τυχόν γεωστρατηγικές ευκαιρίες και παράλληλα, να αντιμετωπίσει πιθανές απειλές για τα εθνικά της συμφέροντα. 

Υπό το πρίσμα αυτό, για την Ελλάδα και τη Δύση γενικότερα, είναι θετική εξέλιξη το γεγονός, ότι η συμμαχία των τριών εγγυητριών χωρών (Ρωσίας, Ιράν και Τουρκίας) της διαδικασίας της Αστάνα για τη διαχείριση της κρίσης στη Συρία, κλυδωνίστηκε και πλέον, τίθεται σοβαρό ζήτημα αξιοπιστίας μεταξύ των εταίρων της αφού η Ρωσία και το Ιράν υποστήριζαν τον Άσαντ, ενώ η Τουρκία επιθυμούσε και επέτυχε την πτώση του.

Για του λόγου το αληθές, αξίζει κανείς να δει το κλίμα που επικράτησε μεταξύ των κύριων συμμετεχόντων (Ρωσία, Ιράν, Τουρκία) στο Φόρουμ διαλόγου που έλαβε χώρα στη Ντόχα του Κατάρ το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2024.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στον τύπο, ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών, Σεργκέι Λαβρόφ, όταν ρωτήθηκε από δημοσιογράφο του τηλεοπτικού δικτύου Αλ Τζαζίρα για το μέλλον της Συρίας και του ζητήθηκε να εξηγήσει τον ρόλο της Ρωσίας στη χώρα την τελευταία δεκαετία, ξέσπασε ενοχλημένος και ταπεινωμένος, λέγοντας: «Αν θέλετε να πω, ναι, χάσαμε στη Συρία, είμαστε τόσο απελπισμένοι, αν αυτό χρειάζεστε, ναι, ας συνεχίσουμε».

Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη μεσοβέζικη στάση που ακολουθεί η Τουρκία σχετικά με τον πόλεμο στην Ουκρανία, τα αντικρουόμενα συμφέροντα Τουρκίας και Ρωσίας στη Λιβύη και τη Μαύρη Θάλασσα (η Μαύρη Θάλασσα όπως επανειλημμένως έχει επισημάνει ο κ. Ερντογάν δεν πρέπει να γίνει «ρωσική λίμνη»), πιθανόν να αποτελέσουν πεδία τριβής στη μεταξύ τους σχέση και την αφορμή για πάγωμα της έως τώρα συμμαχικής τους σχέσης.

Η εξέλιξη αυτή, πιθανόν να ανοίξει ένα στρατηγικό παράθυρο ευκαιρίας για την αναθέρμανση των διπλωματικών σχέσεων της Ρωσίας με την Ελλάδα. Για να συμβεί βέβαια κάτι τέτοιο πρέπει πρωτίστως να κατανοήσει η Ρωσία, ότι δεν ήταν και τόσο σοφή η επιλογή της να επενδύσει τόσο πολύ σε ένα αναξιόπιστο σύμμαχο όπως η Τουρκία και δευτερευόντως, να αρθούν οι παρανοήσεις από μέρους της Ρωσίας προς την Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, η πολιτική ηγεσία της Ρωσίας θα πρέπει να αντιληφθεί και κατανοήσει, ότι η Ελλάδα δεν τηρεί εχθρική στάση προς αυτήν, αλλά αντιθέτως, οι στρατηγικές επιλογές της Ρωσίας και η στενή της σχέση με την Τουρκία αποτελούν απειλή για τα εθνικά συμφέροντα της Ελλάδας.

Για την Ελλάδα, η στάση που ακολούθησε η ελληνική κυβέρνηση σε σχέση με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία αποτελεί μονόδρομο και δεν έχει αποκλειστικά στόχο τη Ρωσία. Οποιαδήποτε χώρα και να ακολουθούσε την ίδια πρακτική, η Ελλάδα θα τηρούσε την ίδια στάση.

Ειδικότερα, η Ελλάδα στο διεθνές περιβάλλον κινείται βάσει αρχών και αξιών και σεβόμενη το διεθνές δίκαιο. Αυτή είναι η πυξίδα της ελληνικής διπλωματίας, από τη σύσταση του ελληνικού κράτους.

Η Ελλάδα από την πρώτη στιγμή της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία καταδίκασε αυτή την εισβολή, διότι ακυρώνει το διεθνές δίκαιο, υπονομεύει την ευρωπαϊκή ασφάλεια και θέτει σε κίνδυνο την σταθερότητα της Ευρώπης και ολόκληρη τη διεθνή τάξη.

Η Ελλάδα έχοντας μακρά εμπειρία από απειλές στα σύνορά της και βιώνοντας την επεκτατική και αναθεωρητική πολιτική της Τουρκίας, καταδίκασε αμέσως τις επιθετικές ενέργειες της Ρωσίας που αντιτίθενται στην εδαφική ακεραιότητα, την κυριαρχία και την ανεξαρτησία ενός κράτους και έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια της ζωής χιλιάδων αθώων ανθρώπων.

Η Ελλάδα, ανταποκρινόμενη στο αίτημα της Ουκρανίας, σε συνεννόηση με τους Συμμάχους της στο ΝΑΤΟ και τους εταίρους της στην ΕΕ, και επιδεικνύοντας έμπρακτη αλληλεγγύη προς τον ουκρανικό λαό, παρείχε σημαντική ανθρωπιστική βοήθεια αποτελούμενη από ιατρικές προμήθειες, υλικά αλλά και στρατιωτικό εξοπλισμό μη επιχειρησιακά αναγκαίο για τις Ένοπλες Δυνάμεις και την Ασφάλεια της Χώρας.

Αν και της ζητήθηκε, δεν έδωσε τανκς, δεν έδωσε αεροπλάνα F16, αλλά ούτε και αντιαεροπορικά συστήματα. Ο ελάχιστος στρατιωτικός εξοπλισμός που έδωσε είναι μη αναγκαίος και η απόσυρση και καταστροφή του από τις ένοπλες δυνάμεις θα κόστιζε πολλά εκατομμύρια ευρώ.

Τέλος, θα πρέπει να κατανοηθεί τόσο από τη Ρωσία όσο και από τους πάντες, ότι αν επιτύχει η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και νομιμοποιηθεί η βίαιη πρακτική της στη διεθνή κοινότητα, τότε θα μιλάμε για την εδραίωση της επιβολής του δικαίου του ισχυρού. Κάθε χώρα που θα θεωρεί ότι έχει τη δύναμη, θα εισβάλει σε μια άλλη χώρα για να την κατακτήσει και να επιβάλλει τους όρους της, καταλήγοντας σε μια διεθνή κοινότητα «Ζούγκλας».

Η Ελλάδα σε μια τέτοια περίπτωση, είναι πολύ πιθανό να δεχτεί επίθεση από την Τουρκία, η οποία είναι αναθεωρητική δύναμη, επιθυμεί να αλλάξει το νομικό καθεστώς στο Αιγαίο και να επανασυστήσει την Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Αν η Ελλάδα είχε πάρει θέση υπέρ της εισβολής της Ρωσίας που είναι αντίθετη στους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου πως θα καταδικάσει μια πιθανή εισβολή της Τουρκίας στην Ελλάδα και θα ζητήσει στήριξη από τη Διεθνή Κοινότητα;

Επίσης, πως είναι δυνατόν να αξιολογηθεί θετικά από μέρους της Ελλάδας η στενή στρατηγική σχέση της Ρωσίας με την Τουρκία, όπου την έχει στηρίξει οικονομικά για να μην χρεωκοπήσει, την εξοπλίζει συνεχώς και χρηματοδοτεί την κατασκευή του πυρηνικού της εργοστασίου που αποτελεί θανάσιμη εθνική απειλή για την Ελλάδα.

Όταν η Τουρκία διεκδικεί ηγεμονικό ρόλο στην Μεσόγειο, μιλάει για Γαλάζια Πατρίδα και εμφανίζεται ως Αρχηγός του Μουσουλμανικού κόσμου και προσπαθεί να αυξήσει την γεωστρατηγική της θέση, η Ελλάδα δεν μπορεί να μένει αμέτοχη και παρατηρητής των εξελίξεων.

Σε αυτό το Στρατηγικό Παίγνιο, η Ελλάδα θα πρέπει να πάρει θέση, ώστε να εξασφαλίσει τα εθνικά της συμφέροντα και να ενισχύσει τις στρατηγικές της συμμαχίες με χώρες που έχουν αντίθετα συμφέροντα με την Τουρκία. Συνεπώς, όταν οι συνθήκες ωριμάσουν περισσότερο, είναι πιθανό η Ρωσία και η Ελλάδα να επαναπροσεγγίσουν και πάλι η μία την άλλη.

Η πτώση του καθεστώτος Άσαντ στη Συρία αποτελεί μια γεωστρατηγική ήττα της Ρωσίας και του Ιράν τόσο σε διπλωματικό όσο και στρατιωτικό επίπεδο, και πλήττει την παράσταση ισχύος τους, αλλά και το ρόλο τους στο διεθνές σύστημα.
Παρά τα όσα δηλώνουν και προβάλουν εδώ και πολύ καιρό οι δύο χώρες σχετικά με την ισχύ τους, δεν κατάφεραν να εκπληρώσουν τον κύριο στρατηγικό τους στόχο για την επιβίωση του καθεστώτος Άσαντ στη Συρία και ταπεινώθηκαν από κάποιες ομάδες άτακτων Τζιχαντιστών.

Τα ερωτήματα που γεννώνται λοιπόν, είναι πως είναι δυνατόν η Ρωσία που προβάλει συνεχώς την πυρηνική ισχύ της, την αποτελεσματικότητα του πανίσχυρου βαλλιστικού της πυραύλου «Orezhnik» (Φουντούκι, στα ρωσικά) και απειλεί να συντρίψει συνολικά τις χώρες της Δύσης αν δώσουν άδεια στην Ουκρανία να χρησιμοποιήσει όπλα μεγάλου βεληνεκούς κατά της Ρωσίας, να μην μπόρεσε να στηρίξει το καθεστώς της Συρίας όπου αποτελούσε τον πιο σημαντικό της σύμμαχο στη Μέση Ανατολή και τον εγγυητή για την ασφάλεια των δύο Ρωσικών βάσεων (ναυτική βάση στην Ταρτούς και αεροπορική βάση Χμεϊμίμ στην Λατάκια) στη Συρία;

Γιατί η Ρωσία δεν εκτόξευσε ένα βαλλιστικό πύραυλο «Orezhnik», ώστε να συντρίψει τους άτακτους αντάρτες Τζιχαντιστές και να προστατέψει τα γεωστρατηγικά της συμφέροντα στη Συρία και να διασώσει το γόητρό της και τη γεωπολιτική της επιρροή στη Μέση Ανατολή;

Επίσης, πως είναι δυνατόν τον Ιράν που απειλεί εδώ και χρόνια να πλήξει τη Δύση με τα πυρηνικά του και επίσης, να εξαφανίσει από το χάρτη το κράτος του Ισραήλ, να μην κατόρθωσε να διασώσει τον Άσαντ και να διασφαλίσει τα συμφέροντά του στη Συρία σχετικά με τη διατήρηση ενός χερσαίου διαδρόμου του προς τον Λίβανο και τη Χεζμπολάχ.

Η απάντηση είναι απλή. Γιατί πολύ απλά, και οι δύο χώρες δεν διαθέτουν ούτε την ισχύ που προβάλλουν, ούτε και τους συντελεστές ισχύος για να εξυπηρετήσουν τα γεωστρατηγικά τους συμφέροντα.

Οι βαρύγδουπες εξαγγελίες και τα αφηγήματα που αναπτύσσουν κατά καιρούς, είναι μέρος μιας καλοσχεδιασμένης εκστρατείας παραπληροφόρησης, όπου μέσω της διάδοσης ψευδών ή παραπλανητικών πληροφοριών, προσπαθούν να ασκήσουν επιρροή στα ακροατήριά τους και να χειραγωγήσουν την κοινή γνώμη γενικότερα.

Επίσης μέσω της εκστρατείας αυτής, επιδιώκουν να προκαλέσουν σύγχυση και να παραπλανήσουν τα εν λόγω ακροατήρια δημιουργώντας τους ψευδείς εντυπώσεις για τις στρατιωτικές τους δυνατότητες και την ισχύ τους και να τους τρομοκρατήσουν, ώστε να καμφθεί η βούλησή τους για αντίδραση και αντίσταση στις στρατιωτικές τους επιχειρήσεις και την υλοποίηση των πολιτικών τους επιδιώξεων.

Κοντολογίς, η πτώση του καθεστώτος Άσαντ στη Συρία εκτός από τη στρατηγική ήττα της Ρωσίας και του Ιράν στο επιχειρησιακό και διπλωματικό επίπεδο, αποτελεί ισχυρό πλήγμα αξιοπιστίας των δύο χωρών, ακυρώνει τα παραπλανητικά αφηγήματά τους σε σχέση με την ισχύ τους και ακυρώνει τις εκστρατείες χειραγώγησης και παραπλάνησής τους αποκαθιστώντας την αλήθεια για το πραγματικό τους αποτύπωμα στο διεθνές σύστημα.

Για την Ελλάδα και την πλειοψηφία των χωρών της Δύσης, η ήττα αυτή αποτελεί μια ευκαιρία για να αποκατασταθεί η αλήθεια, να αντιμετωπιστούν οι εθνικές τους τρωτότητες, κυρίως στο πληροφοριακό και επικοινωνιακό τους περιβάλλον, να απομονωθούν τα παπαγαλάκια της Ρωσίας που (δυστυχώς, αυξάνονται και πληθύνονται στην Ελλάδα), δηλητηριάζοντας καθημερινά τους πολίτες με ψευδείς ειδήσεις και κινδυνολογίες και να ενισχυθεί η εθνική τους ανθεκτικότητα κυρίως στο γνωσιακό επίπεδο των πολιτών τους.

Η ήττα της Ρωσίας και του Ιράν στη Συρία αποτελεί αποστομωτική απάντηση στους παντός είδους κινδυνολόγους και λαϊκιστές πολιτικούς, ειδικούς και διαμορφωτές της κοινής γνώμης που προσπαθούν να ακυρώσουν την οποιαδήποτε εθνική προσπάθεια για ενίσχυση της διεθνούς θέσης της Ελλάδας και θωράκισης της ασφάλειάς της και μιλούν, για προδότες που υπονομεύουν τα εθνικά συμφέροντα και για πιθανές Ρωσικές απειλές στην Αλεξανδρούπολη, τη Σούδα και σε όλη την Ελλάδα.

Η Τουρκία παρά την αδιαμφισβήτητη νίκη της στη Συρία, κινείται σε τεντωμένο σχοινί. Η στάση και οι μεθοδεύσεις που ακολούθησε κατά την εξέλιξη των τελευταίων γεγονότων, την έχουν φέρει αντιμέτωπη εκτός από τη Ρωσία και το Ιράν και με τις επιλογές των ΗΠΑ.

Συγκεκριμένα, παρά το γεγονός ότι ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ κ. Τράμπ, κάλεσε τις ΗΠΑ και εμμέσως τους συμμάχους της να μην εμπλακούν στις επιχειρήσεις των τελευταίων ημερών στη Συρία, η Τουρκία είχε πρωταγωνιστικό ρόλο.

Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την αντίθεση της Τουρκίας στη στήριξη των ΗΠΑ και του Ισραήλ προς τους Κούρδους της Συρίας, και τις Συριακές Δημοκρατικές Δυνάμεις (SDF), στις οποίες κυριαρχούν οι YPG (Μονάδες Προστασίας του Λαού) και η ένοπλη πτέρυγα του PYD (Κόμμα Δημοκρατικής Ένωσης), διότι θεωρεί πως είναι τρομοκράτες και συνδέονται με το PKK, αναδεικνύει το βαθμό αποστασιοποίησης της Τουρκίας από τις επιλογές των ΗΠΑ και τους κινδύνους που ελλοχεύουν γι’ αυτήν, στο μέλλον.

Συγκεκριμένα, η Τουρκία προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την νεκρή περίοδο μέχρι την ανάληψη των καθηκόντων του κ. Τράμπ και να δημιουργήσει τετελεσμένα στην περιοχή, ώστε να διαπραγματευτεί ως μεσολαβητής της περιοχής την επόμενη ημέρα με τις ΗΠΑ από θέση ισχύος και να εξασφαλίσει όσα περισσότερα οφέλη μπορεί στη Συρία.

Η εξέλιξη αυτή, αποτελεί μια στρατηγική ευκαιρία για την Ελλάδα, όπου θα πρέπει να αξιοποιηθεί στο έπακρο. Ειδικότερα, λαμβάνοντας υπόψη, ότι στην τελευταία τηλεφωνική επικοινωνία του νέου Προέδρου των ΗΠΑ με τον Έλληνα Πρωθυπουργό, ο κ. Τράμπ είπε στον κ. Μητσοτάκη, ότι «σε θεωρώ στρατηγικό μου σύμμαχο και επιθυμώ να συνεχίσουμε περαιτέρω τη στρατηγική σχέση των δύο χωρών μας», θεωρώ ότι η συγκυρία είναι πολύ ευνοϊκή για την ανάδειξη του στρατηγικού ρόλου της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή.

Αν ληφθεί επίσης υπόψη και η πιθανότητα δημιουργίας Κουρδικού Κράτους στην περιοχή (με πρόσβαση στη Μεσόγειο), η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να αποκτήσει έναν ακόμη (μετά το Ισραήλ) σημαντικό σύμμαχο στην περιοχή, ο οποίος θα λειτουργεί ως μηχανισμός ανάσχεσης στους επεκτατικούς στρατηγικούς σχεδιασμούς της Τουρκίας.

Υπό το ίδιο πρίσμα, αν η Ρωσική Ναυτική Βάση στην Ταρτούς περάσει στον έλεγχο των ΗΠΑ, θα αυξηθεί το αποτύπωμά τους στην Ανατολική Μεσόγειο και σε συνδυασμό με την παρουσία τους στη Σούδα και την Αλεξανδρούπολη θα ελέγχουν περισσότερο την Τουρκία, αποτρέποντας τους επεκτατικούς σχεδιασμούς της και τον αποσταθεροποιητικό της ρόλο στην περιοχή. Η προοπτική αυτή, αποτελεί μια θετική εξέλιξη για την Ελλάδα και δημιουργεί μια ακόμη δικλείδα ασφαλείας απέναντι στην Τουρκία.

Τέλος, το ενδεχόμενο επίσης να καταλήξουν σε συμφωνία οι ΗΠΑ με την Ρωσία για την επόμενη ημέρα στη Συρία, μέσω ανταλλαγμάτων για τη Ρωσία στο μέτωπο της Ουκρανίας, καθιστά ακόμη μια αρνητική εξέλιξη για την Τουρκία και μια ευκαιρία για την Ελλάδα, διότι είναι πολύ πιθανό η Τουρκία να μην περιλαμβάνετε στους σχεδιασμούς αυτής της συμφωνίας.

Επιπλέον, η ενεργός συμμετοχή της Τουρκίας στην ανατροπή του καθεστώτος του Άσαντ μέσω της υποστήριξης των Τζιχαντιστών, αποδομεί το έως τώρα αφήγημα του κ. Ερντογάν για την εμπλοκή της Τουρκίας στη Συριακή κρίση, ακυρώνοντας παράλληλα, τους στόχους της στρατηγικής επικοινωνίας του για την απόκτηση διεθνούς νομιμοποίησης για την παρουσία και το ρόλο της Τουρκίας στην περιοχή.

Για να γίνει κατανοητή η ανωτέρω επισήμανση, παραθέτω ένα προϊόν Στρατηγικής Επικοινωνίας της Τουρκίας, όπου δικαιολογεί τις ενέργειές της στην επικράτεια της Συρίας, προκειμένου να διασφαλίσει τα σύνορά της.

Αναλύοντας την ανωτέρω προπαγανδιστική αφίσα της Τουρκίας που παράχθηκε για να δικαιολογήσει τη διεξαγωγή της «Επιχείρησης Κλάδος Ελαίας», μπορούν να επισημανθούν τα εξής:

  • Η Τουρκία έχει διεξάγει πολλές φορές στρατιωτικές εισβολές στη Συριακή επικράτεια, αλλά τις αποκαλεί Ειρηνευτικές Επιχειρήσεις (Ασπίδα του Ευφράτη, Κλάδος Ελαίας, Πηγή της Ειρήνης, Εαρινή Ασπίδα). Από τα τελευταία γεγονότα στη Συρία αποδεικνύεται, ότι οι Επιχειρήσεις αυτές δεν είχαν στόχο να προστατεύσουν τα σύνορά της από τους τρομοκράτες και να συμβάλουν στην επίλυση της κρίσης (όπως ανέφερε), αλλά να καταλάβει εδάφη εντός της Συρίας και να εδραιώσει το ρόλος της ως μεσολαβητή και να ελέγξει την διάδοχη κατάσταση εξουσίας στη Συρία.
  • Η Τουρκία επικαλούνταν ότι διεξήγαγε τις εν λόγω Επιχειρήσεις για να εκδιώξει τους Τζιχαντιστές και τις τρομοκρατικές οργανώσεις ΡΚΚ, KCK, PYD, YPG, από την περιοχή του Αφρίν συμβάλλοντας παράλληλα, και στην πάταξη της παγκόσμιας τρομοκρατίας. Για την εξυπηρέτηση του αφηγήματός της μάλιστα, είχε πλαισιώσει τους πάντες ως τρομοκράτες (π.χ. οι Κούρδοι του PKK, ενώ τα προηγούμενα χρόνια είχαν ενεργό συμμετοχή στην Παγκόσμια Εκστρατεία κατά του ISIS, από την Τουρκία, αποκαλούνταν τρομοκράτες και μέλη του ISIS). Τα τελευταία γεγονότα έδειξαν, ότι η Τουρκία όχι μόνο δεν εκδίωκε τους τρομοκράτες και τους Τζιχαντιστές, αλλά συνεργάζονταν μαζί τους και τους χρησιμοποίησε ως αντιπροσώπους της (proxy), για να ανατρέψει τον Άσαντ.
  • Τέλος, η Τουρκία διεξήγαγε τις εν λόγω Επιχειρήσεις επικαλούμενη το νόμιμο δικαίωμά της από το Διεθνές Δίκαιο για αυτοάμυνα. Τα τελευταία γεγονότα, απέδειξαν ότι η Τουρκία εδώ και χρόνια διεξήγαγε επιχειρήσεις υβριδικού πολέμου στη Συρία καταπατώντας το Διεθνές Δίκαιο και με μοναδικό της στόχο, την αποσταθεροποίηση του Συριακού καθεστώτος και την ανατροπή του Άσαντ.

Τα δεδομένα αυτά πρέπει να αξιοποιηθούν από την Ελληνική Διπλωματία και να φτιαχτεί ένα αφήγημα όπου θα αποδομεί την έως τώρα ρητορική της Τουρκίας και θα αναδεικνύει την αναθεωρητική πολιτική της.

Μια πολιτική όπου μέσω της αξιοποίησης τακτικών υβριδικού πολέμου, η Τουρκία διεξήγαγε επιχειρήσεις για να αποσταθεροποιήσει και αποδυναμώσει τους αντιπάλους της και τέλος, να τους θέσει υπό τη σφαίρα επιρροής της, όπως συνέβη στο Ναγκόρνο Καραμπάχ, τη Λιβύη και τώρα στη Συρία.

Υπό το πλαίσιο αυτό, πρέπει να αξιοποιηθεί η επιχειρηματολογία αυτού του αφηγήματος από την Ελλάδα σε όλα τα διεθνή φόρα, ώστε οι σύμμαχοί μας στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ να κατανοήσουν τις αντίστοιχες τακτικές που χρησιμοποιεί η Τουρκία για να συντηρεί την Ελληνο-Τουρκική κρίση και την ένταση στο Αιγαίο, να εκβιάζει την Ευρώπη για το μεταναστευτικό ζήτημα και να αντιληφθούν τους κινδύνους που ελλοχεύουν για την σταθερότητα και ασφάλεια στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και την Ευρώπη γενικότερα.

Τέλος, η ισχυροποίηση του Ισραήλ που αποτελεί στρατηγικό σύμμαχο της Ελλάδας σε συνδυασμό με την αποδυνάμωση της Χαμάς και της Χεζμπολάχ αποτελούν θετική εξέλιξη για την Ελλάδα τόσο από διπλωματικής πλευράς όσο και από την πλευρά της ασφάλειας, αφού πατάσσεται η διεθνής τρομοκρατία.

Στον αντίποδα, απειλή για την Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει η επιδείνωση της κατάστασης ασφαλείας στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής δεδομένης της υπάρχουσας κυβερνητικής ρευστότητας, του κινδύνου κυβερνητικής αστάθειας και διαιώνισης των εχθροπραξιών και του χάους στη Συρία, σε συνδυασμό με τις επιδιώξεις του Ισραήλ και της Τουρκίας για δημιουργία ασφαλούς ουδέτερης ζώνης (buffer zone), αλλά και της εμπλοκής άλλων δυνάμεων (ΗΠΑ, Ρωσία, Ιράν, Αραβικά κράτη κ.λπ.) που θα επιδιώξουν να ικανοποιήσουν τα συμφέροντά τους, στην περιοχή.

Μια τέτοια κλιμάκωση επίσης, μπορεί να απειλήσει την ύπαρξη των Ελλήνων, αλλά και των Αραβόφωνων Ελλήνων που ζουν στη Συρία, με αποτέλεσμα την άμεση εμπλοκή της Ελλάδας για την προστασία ή την απομάκρυνσή τους από την περιοχή.
Επιπλέον, παρά τις επιστροφές χιλιάδων Σύριων πολιτών από το Λίβανο και την Τουρκία στη Συρία, η συνέχιση της έντασης στη Συρία πιθανό να αυξήσει τις μεταναστευτικές ροές, προς τις γειτονικές χώρες, γεγονός που αποτελεί σημαντική απειλή για την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Ταυτόχρονα, η συνέχιση της έντασης σε συνδυασμό με την επικράτηση των Τζιχαντιστών στη Συρία, είναι πιθανό να οδηγήσει στην έξαρση της διεθνούς τρομοκρατίας με άμεσες επιπτώσεις για την Ελλάδα. Ειδικότερα, η είδηση ότι πολλοί Σύριοι αξιωματούχοι του καθεστώτος Άσαντ έχουν ήδη φτάσει στην Ελλάδα, μπορεί να προκαλέσει τρομοκρατικά επεισόδια από στελέχη Τζιχαντιστών της Συρίας, όπου θα επιδιώξουν ξεκαθάρισμα λογαριασμών εντός της ελληνικής επικράτειας ή σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Επίσης, δεν αποκλείεται η εκδήλωση τρομοκρατικών επιθέσεων σε ισραηλινούς στόχους στην Ελλάδα.

Επιπρόσθετα, η αύξηση του γεωπολιτικού αποτυπώματος της Τουρκίας στη Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική γενικότερα σε συνδυασμό με την αδιαμφισβήτητη νίκη της στη Συρία, πιθανό να οδηγήσει στην αλλαγή της Τουρκικής τακτικής σε σχέση με την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, η Τουρκία είναι πιθανό να θέσει βέτο και να απειλήσει ευθέως την Ελλάδα σε περίπτωση που εξοπλιστεί ακόμη περισσότερο και επιδιώξει να αποκτήσει τον πολυδιαφημισμένο αντιαεροπορικό θόλο στο Αιγαίο. Επίσης, είναι πολύ πιθανό να δούμε και αλλαγή στο Τουρκικό modus operandi (στο επιχειρησιακό επίπεδο) στο θέατρο επιχειρήσεων της Ελληνικής επικράτειας (Έβρο, νησιά Ανατολικού Αιγαίου) μέσω της αξιοποίησης τοπικών ή περιφερειακών αντιπροσώπων (proxies).

Τέλος, δεν αποκλείεται να αυξηθούν οι υβριδικού χαρακτήρα επιχειρήσεις στο Αιγαίο, ώστε να δημιουργηθεί εκ νέου ένταση ανάμεσα στις δύο χώρες, ακόμη και θερμό επεισόδιο. Συνεπώς, για την αντιμετώπιση των εν λόγω κινδύνων απαιτείται νέος επιχειρησιακός σχεδιασμός και εκπαίδευση για την αντιμετώπιση υβριδικού πολέμου.

Επίσης, η Ελλάδα απαιτείται να καλύψει άμεσα τις εθνικές της τρωτότητες (π.χ. έλλειψη εθνικής συναίνεσης μεταξύ των πολιτικών ελίτ για θέματα εθνικής ασφάλειας και εξωτερικής πολιτικής, κοινωνική πόλωση και αμφισβήτηση των εθνικών επιλογών, έλλειψη ανθεκτικότητας στις εκστρατείες παραπληροφόρησης των αντιπάλων κ.λπ), και να ενισχύσει την εθνική της ανθεκτικότητα.

Το ενδεχόμενο επίσης, παύσης της στήριξης της Ουκρανίας από τις ΗΠΑ με κλιμάκωση των Ρωσικών επιχειρήσεων στην Ουκρανία (έπειτα από την ήττα της στη Συρία), πιθανό να αναγκάσει την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ να κληθούν να αναλάβουν ενεργότερη εμπλοκή στην Ουκρανία με αποτέλεσμα να απαιτηθεί και πιθανή έμμεση εμπλοκή της Ελλάδας.

Επιπλέον, η πιθανότητα πολεμικής σύρραξης μεταξύ Ισραήλ και Τουρκίας θα φέρει σε δύσκολη θέση την Ελλάδα σε περίπτωση που η Τουρκία ζητήσει την υποστήριξη του ΝΑΤΟ μέσω της ενεργοποίησης του άρθρου 5 της Συμμαχίας (το άρθρο 5 αναφέρει ότι η επίθεση σε ένα κράτος – μέλος του ΝΑΤΟ θεωρείται επίθεση σε όλα τα κράτη – μέλη της Συμμαχίας). Στην περίπτωση αυτή, η Ελλάδα θα κληθεί να πάρει θέση ανάμεσα στο Ισραήλ (που αποτελεί στρατηγικό της σύμμαχο) και την Τουρκία που αποτελεί συμμαχική χώρα στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ.

Τέλος, η συνέχιση του εμφυλίου πολέμου στη Συρία με γενικότερη ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή, θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία και πιθανές έμμεσες επιδράσεις στην οικονομία της Ελλάδας.

Συνοψίζοντας την ανωτέρω ανάλυση θα πρέπει να επισημανθεί, ότι για την Ελλάδα δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας από τα νέα δεδομένα στη Συρία. Οι έως τώρα στρατηγικές της επιλογές στην περιοχή την δικαιώνουν, αλλά θα πρέπει να παραμείνει σε εγρήγορση και να αξιοποιήσει τις στρατηγικές ευκαιρίες που θα προκύψουν.

* ο Δρ. Κωνσταντίνος Μπαλωμένος Διεθνολόγος - Πολιτικός Επιστήμονας και πρώην Γενικός Διευθυντής Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΔΣ) Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ)

Αξιότιμοι κύριοι και κυρίες, Αγαπητοί φίλοι, 
 

Για χαλάρωση, ο Σ.Π. !

Οι εξελίξεις στη Συρία μας αιφνιδίασαν όλους. 

Κανείς αναλυτής δεν προέβλεψε ούτε τα γεγονότα των τελευταίων ημερών πριν ξεκινήσουν, ούτε την ταχύτητα με την οποία αυτά εξελίχτηκαν, ούτε εκφράσθηκαν θέσεις και αναλύσεις του τι μέλει γενέσθαι! 

Το Κέντρο Αριστείας «ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ», στο πλαίσιο των στόχων του, δείχνοντας μια ακόμη φορά την απαιτούμενη σπουδή επί των σοβαρών εξελίξεων, με αμεσότητα και ευθύνη, όπως και στην περίπτωση του πολέμου στην Γάζα, αλλά και εκείνου στην Ουκρανία, αναδεικνύει με μάλλον πρώιμη -πλην όμως ουσιαστική διάδραση-, υπό τύπον εσπερίδας (διαδικτυακά μέσω πλατφόρμας ΖΟΟΜ), την περίπτωση της Συρίας. 

Η Εσπερίδα θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024, στις 19:00 και μπορείτε να την παρακολουθήσετε στον σύνδεσμο ΖΟΟΜ:

https://zoom.us/j/5346511321?pwd=SENSWFk4MnVpTmZSRHdKR2JiMmpVZz09      

Το Κέντρο επιθυμεί να καταστήσει σαφές σε όλους τους συμμετέχοντες ότι αναλαμβάνει το ρίσκο της σε πολύ σύντομο χρόνο διοργάνωσης της δράσης αυτής, μόλις δύο ημέρες από την μεγάλη ημερίδα του για την Κύπρο, το περασμένο Σάββατο, κρίνοντας πως πρέπει να έχει παρουσία σε αυτά που επιτάσσουν οι καιροί. 

Δράση για την οποία δεν υφίστανται επαρκή στοιχεία που θα παρέχουν στους ομιλητές δεδομένα για τις τοποθετήσεις τους, αλλά η εμπειρία τους είναι καθοριστική ώστε να εγείρει εκείνα τα ερωτήματα και να αναδείξει εκείνα τα ζητήματα εθνικού ενδιαφέροντος, ώστε και να υποστηρίξει το επιτελικό έργο όπου και αν αυτό αναληφθεί (επιτελεία, υπουργεία, γραφείο συμβούλου εθνικής ασφάλειας, κοινή γνώμη κ.λπ.) 

Το Κέντρο θεωρεί ότι σε τόσο σοβαρά ζητήματα της γειτονιάς μας, τα οποία αναμένεται να επηρεάσουν σύντομα τα ημέτερα συμφέροντα και να επιφέρουν ενδεχόμενες γεωπολιτικές εξελίξεις που μας χτυπούν την πόρτα, η σπουδή είναι αναγκαία και η ευθύνη προς τούτο άξια μνείας, συλλογικής προσοχής και συμμετοχής. 

Ο Αντιστράτηγος (εα) Κωνσταντίνος Λουκόπουλος, ο Δρ. Ευάγγελος Βενέτης, ειδικός σε θέματα Ισλάμ και Μέσης Ανατολής, ιστορικός και ερευνητής και ο Αντιναύαρχος (εα) Γεώργιος ΤΣΟΓΚΑΣ ΠΝ σε ρόλο συντονιστή, την ερχόμενη Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024 στις 19:00, συζητούν και αναλύουν τα γεγονότα στη Συρία. 

Όπως πάντα ο Πρόεδρος Σμήναρχος (εα) Αναστάσιος Μπασαράς, χαιρετίζει και κλείνει την εσπερίδα. 

Ερωτήματα που αναμένεται να συζητηθούν: 

Η ταχύτητα των εξελίξεων, οι επιλογές και οι δυνατότητες των εμπλεκομένων, το γεωπολιτικό κόστος που ο Άσαντ χρέωνε τους συμμάχους του, το γεωπολιτικό και διπλωματικό κεφάλαιο που αναλώθηκε αλλά και απαιτείται, Συρία ...όπως Λιβύη; Η επόμενη ημέρα και οι ισορροπίες στην Μέση Ανατολή και στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ήρθε ή όχι τελικά η ώρα του Κουρδικού κράτους;

Διχοτόμηση ή τριχοτόμηση της Συρίας;

Μήπως το Ιράν και η Χεζμπολάχ, ξεμένουν από «γεωπολιτικό» πετρέλαιο;

Γιατί «τρέχουν» οι ακραίοι ισλαμιστές;

Πώς εξελίσσεται ο πόλεμος των συγκοινωνούντων δοχείων Ουκρανία – Μέση Ανατολή; 


Βίας ο Πριηνεύς: Άκουγε πολλά, μίλα την ώρα που πρέπει.

Θαλής o Μιλήσιος: Καλύτερα να σε φθονούν παρά να σε λυπούνται.

Κλεόβουλος ο Λίνδιος: Το μέτρο είναι άριστο.

Περίανδρος ο Κορίνθιος: Οι ηδονές είναι θνητές, οι αρετές αθάνατες.

Πιττακός ο Μυτιληναίος: Με την ανάγκη δεν τα βάζουν ούτε οι θεοί.

Σωκράτης: Εν οίδα ότι ουδέν οίδα. Ουδείς εκών κακός.

Θουκυδίδης: Δύο τα εναντιότατα ευβουλία είναι, τάχος τε και οργήν.

Πλάτων: Άγνοια, η ρίζα και ο μίσχος όλου του κακού. 

Αριστοτέλης: Δεν υπάρχει τίποτε πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των ανίσων. 

Google Translate

Σαν Σήμερα ...

Back to Top

Copyright © 2025 CoE Acropolis. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.