Αξιότιμοι κύριοι και κυρίες, Αγαπητοί φίλοι, 

Το Κέντρο Αριστείας Ακρόπολις οργανώνει συμπόσιο με θέμα: «Μεγάλα Θέματα Θεολογίας, Φιλοσοφίας και Χριστιανοσύνης στη Σκιά των Μετεώρων».

Το συμπόσιο, τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Μετεώρων, και, θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα “Νίτσα Λιάπη” του Δήμου Μετεώρων, το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου 2024 και οι εργασίες του θα ξεκινήσουν στις 09:30.

Στοχεύουμε μέσα από ένα ολοκληρωμένο συμπόσιο και τα πρακτικά του να παρουσιάσουμε, προβάλουμε, συζητήσουμε, τεκμηριώσουμε θέματα της Θεολογίας, της Χριστιανοσύνης και των Μετεώρων και τα μέλη και οι φίλοι του Ινστιτούτου  και γενικά κάθε ενεργός πολίτης  να κατανοήσει καλύτερα.

Το συμπόσιο θα συντονίσει η διακεκριμένη δημοσιογράφος-κλασική φιλόλογος κα Βίκυ Φλέσσα, συνεπικουρούμενη από την κα Εφη Δούλη αρχειονόμο βιβλιοθηκονόμο δημοσιογράφο.

Θα απευθύνουν χαιρετισμό ο Υπουργός Δημήτριος Παπαστεργίου, η Αντιπεριφερειάρχης Τρικάλων Χρύσα Ντιντή,  Δήμαρχος Μετεώρων Ελευθέριος Αβραμόπουλος, ο μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ. Θεόκλητος.

Η θεματολογία του συμποσίου περιλαμβάνει τα θέματα: 

Πώς διαβάζουν οι Πατέρες την Αγία Γραφή (με παραδείγματα από τη Γένεση και την Αποκάλυψη);

Η προσέγγιση, η κατανόηση και η βίωση των όρων της πίστεως είναι θέμα γλώσσας. Και δεν εννοούμε με αυτή την επισήμανση μια κοινή διάλεκτο, αλλά μια κοινή εναρμόνιση του σημαίνοντος με το σημαινόμενο στο επίπεδο της πίστεως, ή, καλύτερα, στον τρόπο που βιώνεται ο εκκλησιαστικός βίος.

Ποιοί τρόποι ή μέθοδοι προσεγγίσεως και ερμηνείας των κειμένων της Εκκλησίας λειτούργησαν, α) κατά την πατερική περίοδο, και β) από τον 16ο αιώνα μέχρι σήμερα.

-Τροπολογικός: από το ρ. τροπολογώ, ομιλώ τροπικως, εκφράζομαι κατά μεταφορά, δλδ εκφέρω έναν λόγο περιγραφικό ή ρηματικό με μεταφορικό περιεχόμενο.

-Αλληγορικός, συγγενής προς τον προηγούμενο τρόπο: άλλα να λέει κανείς και άλλα να εννοεί.

-Ιστορικός + φιλολογικός: η ιστορικο-φιλολογικὴ ερμηνεία. 

-Τυπολογικός: ἡ έρευνα τύπων και συμβόλων. Μέθοδος που προσεγγίζει τα περιγραφόμενα ως τύπους η σύμβολα που παραπέμπουν σε μελλοντικά γεγονότα. 

-Εικονολογικός: η μεταφορική περιγραφή μέσῳ εικόνων· η προσέγγιση των χριστιανικών τύπων και συμβόλων.

Ως παραδείγματα θα κατατεθούν ερμηνείες από το βιβλίο της Γενέσεως (δημιουργία και πτώση του ανθρώπου) και από το βιβλίο της Αποκάλυψης (η μέλλουσα θεία Βασιλεία ως παρόν).

Η χειρόγραφη λειτουργική παράδοση στα Άγια Μετέωρα:

Ο αριθμός των φυλασσόμενων στα μοναστήρια των Μετεώρων χειρόγραφων κωδίκων ξεπερνά τους 1200. Στην πλειονότητά τους είναι θεολογικοί και λειτουργικοί κώδικες. Ως εκ τούτου, στα ανωτέρω χειρόγραφα παρενείρονται διατάξεις και σημειώσεις, των οποίων η αξία κρίνεται μεγάλη για την ιστορική εξέλιξη της λατρείας της Εκκλησίας. Το γεγονός δε αυτό δεν έχει τύχει δεούσης προσοχής μέχρι σήμερα.

Μετέωρα και μετεωρίτικες μονές: από τη γεωλογική διαμόρφωση στη μοναστική επιλογή. Μια ιστορική αναδρομή που εκκινεί από τη γεωλογική διαμόρφωση του συμπλέγματος των μετεωρικών βράχων και εν συνεχεία παρουσιάζει την πορεία από την επιλογή τους ως τόπων μονώσεως και προσευχής μέχρι τα οργανωμένα κοινοβιακά κέντρα των ημερών μας.

Η Ορθόδοξη Λατρεία κατά την Τουρκοκρατία και η συμβολή της στην πνευματική αναγέννηση και ανεξαρτησία της Ελλάδας. Ο εισηγητής θα εστιάσει τον προβληματισμό του πρώτον στα κείμενα που ερμηνεύουν τη θεία Λειτουργία με σκοπό την πνευματική καλλιέργεια του λαού κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας. Θα ασχοληθεί, επίσης, επίσης δι ολίγων με τη λειτουργική παράδοση των κολλυβάδων (Νικόδημος αγιορείτης κ.ά.) και την σπουδαιότητά της για την πνευματική αναγέννηση των ανθρώπων της εποχής εκείνης. Το τρίτο σημεία θα αναφέρεται στο πνευματικό  κλίμα που διεμόρφωσε η λειτουργική ζωή των Μετεώρων κατ' εκείνη την περίοδο. 

Κλέβοντας την Κληρονομιά των Μετεώρων: η περίπτωση του Πορφυρίου Ουσπένσκυ.

Τα Μετέωρα ήταν λογικό να είναι ένα από τα αγαπημένα σημεία αναφοράς των ανά τους αιώνες περιηγητών. Πολλοί από αυτούς συνήθιζαν αναχωρώντας να λαμβάνουν και κάποιο «αναμνηστικό». Η περίπτωση του Ρώσου επισκόπου Πορφυρίου Ουσπένσκυ είναι η πιο ενδιαφέρουσα, γιατί γνώριζε και την αξία του περιεχομένου όσων έκλεβε, αλλά ταυτόχρονα στόχευε με την πράξη του σε συγκεκριμένα αποτελέσματα. Έτσι λοιπόν, γεννάται το ερώτημα γιατί έκλεψε τα βιβλία των μετεώρων; Μέσα από αυτήν την απίθανη ιστορία θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις, όχι τις συνηθισμένες, αλλά τις πραγματικές.

Τα θέματα θα παρουσιάσουν και συζητήσουν, κατ’ αλφαβητική σειρά οι κκ:

Βαφειάδης Κωνσταντίνος, Δρ, Διευθυντής της Μητροπολιτικής Ακαδημίας Θεολογικών και Ιστορικών Μελετών Αγίων Μετεώρων
Βλιώρας Σπύρος, Καθηγητής Φιλόλογος
Μαυρόπουλος Δημήτρης Θεολόγος, Συγγραφέας και Εκδότης
Σκαλτσής Παναγιώτης Καθηγητής της Λειτουργικής στο Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης. 
 
Το υπό διαμόρφωση Πρόγραμμα του Συνεδρίου περιλαμβάνει:

Την εσπέρα του Σαββάτου, θα παρατεθεί δείπνο-δεξίωση. 

Την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου, από τις 08:00 έως τις 11:00, προγραμματίζεται επίσκεψη με ξενάγηση στην ιερά Μονή του Αγίου Στεφάνου και θα ξεναγήσει ο θεολόγος Θεόδωρος Απόχας. 

Μπασαράς Αναστάσιος,
Πρόεδρος Ε.Σ. Κ.Αρ. Ακρόπολις   
 

Βίας ο Πριηνεύς: Άκουγε πολλά, μίλα την ώρα που πρέπει.

Θαλής o Μιλήσιος: Καλύτερα να σε φθονούν παρά να σε λυπούνται.

Κλεόβουλος ο Λίνδιος: Το μέτρο είναι άριστο.

Περίανδρος ο Κορίνθιος: Οι ηδονές είναι θνητές, οι αρετές αθάνατες.

Πιττακός ο Μυτιληναίος: Με την ανάγκη δεν τα βάζουν ούτε οι θεοί.

Σωκράτης: Εν οίδα ότι ουδέν οίδα. Ουδείς εκών κακός.

Θουκυδίδης: Δύο τα εναντιότατα ευβουλία είναι, τάχος τε και οργήν.

Πλάτων: Άγνοια, η ρίζα και ο μίσχος όλου του κακού. 

Αριστοτέλης: Δεν υπάρχει τίποτε πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των ανίσων.