Τρίτη 18 Ιουλίου 2023, Elite City Resort, Καλαμάτα, Εδώ το Πρόγραμμα του Φόρουμ!
Συνέδριο για την Ενέργεια και την Κλιματική Αλλαγή πραγματοποιήθηκε στην Καλαμάτα με τίτλο: «Climate Crisis & Green Energy Forum», με πλήθος συμμετοχών Ελλήνων της Ομογένειας. Το συνέδριο διοργάνωσε η Παγκόσμια Διακοινοβουλευτική Ένωση Ελληνισμού (Πα.Δ.Ε.Ε.) – World Ηellenic Inter-Parliamentary Association (W.H.I.A.), υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ), του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ), του Δήμου Καλαμάτας και της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Η Παγκόσμια Διακοινοβουλευτική Ένωση Ελληνισμού (Πα.Δ.Ε.Ε.) αποτελεί οργανισμό ο οποίος συστάθηκε το 1996 με πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης. Απαρτίζεται από νυν και πρώην ελληνικής καταγωγής βουλευτές νομοθετικών σωμάτων της αλλοδαπής και έχει ως σκοπό: α) την επικοινωνία και ανάπτυξη των σχέσεων των εν λόγω βουλευτών με τη Βουλή των Ελλήνων, β) την ενδυνάμωση των σχέσεων φιλίας και συνεργασίας με την Ελλάδα και την ανάπτυξη κοινής στρατηγικής σε ζητήματα ελληνικού ενδιαφέροντος, και γ) την προαγωγή και διάδοση του ελληνικού πολιτισμού και της ελληνικής γλώσσας.
Στο πλαίσιο αυτό, η Πα.Δ.Ε.Ε. συνεργάζεται στενά με την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής των Ελλήνων για την προώθηση θεμάτων που αφορούν στον απόδημο ελληνισμό.
Σύμφωνα με το καταστατικό λειτουργίας, το Διοικητικό Συμβούλιο της Πα.Δ.Ε.Ε. συνεδριάζει στην Ελλάδα μία έως δύο φορές ετησίως, ενώ η Γενική Συνέλευση πραγματοποιείται κάθε δύο έτη στην Αθήνα. Έως σήμερα η Γενική Συνέλευση της Πα.Δ.Ε.Ε. έχει υιοθετήσει σημαντικά ψηφίσματα για την υποστήριξη ελληνικών θεμάτων σε διεθνές επίπεδο.
Σε δηλώσεις, στο περιθώριο του συνεδρίου, ο Δήμαρχος Καλαμάτας Θανάσης Βασιλόπουλος επισήμανε: «Xαιρόμαστε πάρα πολύ που είμαστε εδώ και επέλεξαν την πόλη μας για να πραγματοποιήσουν το συνέδριό τους για την Κλιματική Αλλαγή. Ένα συνέδριο τόσο επίκαιρο, καθώς τα πράγματα αλλάζουν γύρω μας, και πρέπει να δείξουμε όλοι μας τον καλύτερό μας εαυτό και να καταθέσουμε προτάσεις και ιδέες για να προστατεύσουμε το περιβάλλον μας. Χαίρομαι, κύριε πρόεδρε, που μετά τη συνάντησή μας στη Βοστώνη, πριν από έναν περίπου χρόνο, αυτό το συζητήσαμε από τότε, μου το προτείνατε ότι θα είστε εδώ, και πλέον το υλοποιήσατε, και φιλοξενήστε στην πόλη μας».
Με τη σειρά του ο πρόεδρος της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης Ελληνισμού, Λεωνίδας Ραπτάκης, είπε: «Είναι πολύ μεγάλη τιμή που είμαστε σήμερα εδώ στην Καλαμάτα. Έχουμε πολλά μέλη που είμαστε εκλεγμένοι στο εξωτερικό και έχουμε ρίζες εδώ στην Καλαμάτα. Και όπως είπε και ο Δήμαρχος, όλο αυτό που έχουμε ξεκινήσει, μετά την αδελφοποίηση των πόλεών μας, είναι πολύ σημαντικό. Σήμερα συζητάμε σοβαρά θέματα για την κλιματική αλλαγή να βρούμε λύσεις, γιατί το κλίμα μάς επηρεάζει και στην υγεία μας και στην οικονομική κατάσταση», δήλωσε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος, αναφερόμενος και στα πύρινα μέτωπα που μαίνονται αυτές τις ώρες σε διάφορες περιοχές της χώρας, αλλά και στα κατά καιρούς ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως υψηλές θερμοκρασίες, πλημμύρες κ.ά. «Είναι πολύ σημαντικό όπως επεσήμανε ότι η συζήτηση έχει ήδη ξεκινήσει από εδώ την Καλαμάτα, την Πελοπόννησο με στόχο να εξευρεθούν οι βέλτιστες λύσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, και τη στροφή της ανθρωπότητας προς την πράσινη ενέργεια».
Το Κέντρο Αριστείας Ακρόπολις συμμετέσχε στο φόρουμ με την παρέμβαση του μέλους του Εκτελεστικού Συμβουλίου Υποναυάρχου Π.Ν. ε.α. Γεωργίου Τσόγκα και θέμα «Κρίσιμες προκλήσεις για την ασφάλεια της ενεργειακής υποδομής», η οποία έκανε μεγάλη εντύπωση και καταχειροκροτήθηκε από το ακροατήριο.
V.Adm George TSOGKAS HN address at WHIA Climate Crisis & Green Energy Forum: “Critical Energy Infrastructure Security Challenges”
Kalamata, 18 July 2023
Admiral Tsogkas started his presentation by highlighting the importance of Energy Security in the comprehensive effort to cope with the climate crisis and to understand the pertinent challenges related to it. In particular, he made explicit reference to the Critical Infrastructure and its associated security concerns.
He emphasized that security is a matter of perception; it requires proper attention in the planning and execution of any organization or institution dealing with climate and energy. It has to be considered as an issue of paramount importance which requires all domains’ approaches. Land, Maritime, Air and Cyber. He expressed his views that “land and air-to some extent- related issues” are more structured to be examined, because potential security incidents relate to sovereign rights, while the “maritime and cyber” are more difficult to address because of the nature of the incidents in those domains (i.e. open waters, difficult to spot the originators of a cyber crime etc) and in principle it is not always obvious if they hamper the sovereignty of the nation or its sovereign rights. On the contrary, if a cyber security incident has been proved, it may call for actions up to collective defence if considered as such within NATO context where the allies have agreed that this aggression falls under Article 5. He noticed that in the Maritime domain, the adopted approach is rather structured; and the approach to security is examined through the Maritime Security Operations 7 tasks with the understanding that not all of them “apply” at each case.
Then he highlighted the institutional approach undertaken by International Actors. Indicatively;
1/The US Department of Energy considers “climate action” along with “investments” among its priorities (comprehensive government and public sector approach);
2/The Organization for Security and Co-operation in Europe addresses the energy security problem (in five pillars) examining both economic and environmental approaches;
3/The EU has adopted an external energy policy aiming at a) strengthening its energy security, resilience and open strategic autonomy by diversifying its energy supply and boosting energy savings and efficiency, b) accelerating the global green and just energy transition to ensure sustainable, secure and affordable energy for the EU and the world and c) building long-lasting international partnerships and promote the EU clean energy industries across the globe. Its “REPowerEU” plan is to rapidly reduce dependence on Russian fossil fuels and fast forward the green transition of the Union;
4/NATO at its latest (2022) strategic concept addresses the issue and shows the willingness of the allies to work towards identifying and mitigating strategic vulnerabilities and dependencies, including with respect to critical infrastructure, supply chains and health systems. Additionally, it reflects their commitment to promoting energy security and investing in a stable and reliable energy supply, suppliers and sources, ensuring civil preparedness to provide for continuity of government, delivery of essential services to populations and civil support to armed forces. Through this, they will boost their own capacity to prepare for, resist, respond to, and quickly recover from strategic shocks and disruptions, and ensure the continuity of the Alliance’s activities. In parallel, the established NATO Energy Security Centre of Excellence in Vilnius, Lithuania has proactively addressed energy security-related issues as the “Subject Matter Expert” for the Alliance. Moreover, the recently established (operational by the end of 2023) NATO Climate Change and Security Centre of Excellence in Canada is expected to add value to this collective effort.
Admiral Tsogkas posed the critical question of “why security matters?” to recall the memory of the participants of the “Deep Water Horizon” oil rig spill (2010) on the north coast of the Gulf of Mexico, with its catastrophic implications, and he made parallelism that if such an incident would have happened off the coast of Kalamata and West Crete, then Greece would have lost for some good years its 20% of its GDP (due to loss of tourism) with unknown further consequences and implications! Additionally and in order to emphasize the security concerns he referred to two recent facts (both during the Russian aggression to Ukraine) i.e. the attack on Crimea’s Kerch bridge and the sabotage of the Nord Stream pipeline, examining solely the importance of energy security, leaving the politics out of question.
Finally, he expressed his concerns for potential low-profile- cases, like disrupting or putting out of order ships’ Navigation, Propulsion, Control, Electronic Charting, Integrated Communication Systems, including distress communications, or any other systems (ECDIS, GPS, AIS, SatCom) examining the unexpected consequences on terminals, receiving ports and relevant infrastructure at the aftermath of a cyber incident/ crime/attack.
Closing this section he brought to the participant's attention that the West via the Trans-Atlantic link is on a productive and effective track tackling the energy security issues in a comprehensive manner with solidarity and resolvement. EU with its funding mechanisms along with its energy dependency is a critical partner in this regard and should play a pivotal role.
He continued with the rather operational matters highlighting the importance of having timely decisions allowing provisions for adequate reaction times, the requirement for institutionalizing internal and external cooperation, the need for intelligence sharing when coping with emerging security challenges, the opportunity for utilization of innovative technologies and modern capabilities including artificial intelligence (AI) potentials, for a whole of space approach (on, under and above sea level) to act as a catalyst to defence, security, economy, environment and development interests. Also for the development, update and revision of the security plans for ports, pipelines, receiving stations, sea lines of communications, energy exploitation platforms, drilling ships, and relevant infrastructure and for the review and renewal of policy and plans (including defence and rules of engagement) for mitigating risks even from asymmetrical and hybrid threats. This demanding approach calls for urgent needs for educating own organizations, for considering the problem at tactical, operational, political and international levels.
Due to time constraints, he left some critical energy security questions for proper reflection by the attendees at his own discretion.
Admiral Tsogkas in his concluding remarks and prior to thanking the WHIA organizers, its President Senator L. Raptakis RI, the WHIA members present and all the participants for the opportunity, highlighted once more the importance of a Comprehensive Approach both for governmental and businesses actors, the requirement for an intense Operational Awareness and for demand for Political and Diplomatic Course of Action when approaching the Energy Security Challenges question.