Είχαμε χθές βράδυ μια εξαιρετική, περιεκτική και ολοκληρωμένη εσπερίδα με θέμα:
«Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας – Εργαζόμενη Γυναίκα & Οικογένεια – Ισότητα στην Εργασία».
Οι πρωταγωνιστές της εσπερίδας φαίνονται στην παρακάτω εικόνα.
Το Βίντεο της Εσπερίδας: https://www.youtube.com/watch?v=ROLmy3e3QXc
Ο Πρόεδρος του Κέντρου, Αναστάσιος Μπασαράς, άνοιξε την εσπερίδα:
Αγαπητά Μέλη, Φίλοι, και Φίλες, Καλησπέρα,
Αγαπητές μου Κυρίες και Κύριοι,
Το Κέντρο Αριστείας Ακρόπολις στο πλαίσιο του οράματος (μεταξύ των άλλων: συνδρομή στον Πολιτισμό) και της αποστολής του (μεταξύ των άλλων: διοργάνωση πολιιστικών και κοινωνικών διαλέξεων…) διοργανώνει και αφιερώνει τη σημερινή εκδήλωση στη ΓΥΝΑΙΚΑ, που από όλες τις θέσεις και στρώματα: από την ωραία Ελένη, την Σαπφώ, την Μεγάλη Θεοδώρα, την Μπουμπουλινα την υφάντρια των αρχών του 20ου αιώνα, την επιστήμονα και επαγγελματία, τη βουλευτίνα, την αιρετή της αυτοδιοίκησης, την αγρότισσα, την αδελφή νοσοκόμο, τη μητέρα, την σύντροφο, διατρέχοντας μοναχική πορεία, μέσα σε αντίξοες και άνισες συνθήκες, ενάντια σε διαχρονικά παραδοσιακές αντιλήψεις και πρακτικές ΑΓΩΝΙΖΕΤΑΙ να συμφιλιώσει τις απαιτήσεις που της επιβάλλουν η φύση της, ο κοινωνικός ρόλος και η θέση της.
Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι στην αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα· χωρίς καμία απολύτως διάκριση στη φυλή, χρώμα, φύλο, γλώσσα, θρησκεία, πολιτικές ή άλλες πεποιθήσεις, εθνική ή κοινωνική καταγωγή, περιουσία ή οποιαδήποτε άλλη κατάσταση.
Η αναγνώριση της αξιοπρέπειας, που είναι σύμφυτη σε όλα τα μέλη της ανθρώπινης οικογένειας, καθώς και των ίσων δικαιωμάτων τους, αποτελεί θεμέλιο ελευθερίας, δικαιοσύνης και ειρήνης στον κόσμο.
Οι πανανθρώπινες αυτές παραδοχές, πρέπει να καθορίζουν & ρυθμίζουν τη συμπεριφορά των μελών κάθε κράτους έναντι των πολιτών.
Φυσικά, και τη συμπεριφορά έναντι των γυναικών. Όμως, αυτό δεν συμβαίνει, στο βαθμό που έπρεπε να συμβαίνει: Γιατί αλλοιώς, αν ο σεβασμός και η προστασία των δικαιωμάτων της γυναίκας αντανακλούσε στη συμπεριφορά και τις πράξεις όλων, ασφαλώς, η ημέρα θα ήταν αφιερωμένη μόνο στο ρόλο, αξία, προσφορά της στη ζωή, οικογένεια, κοινωνία·
προφανώς δεν θα ήταν απαραίτητοι οι αγώνες, οι προσπάθειες και οι θυσίες των γυναικών να διεκδικήσουν και να κατακτήσουν το αυτονόητο· το δικαίωμα στο σεβασμό, ισότητα, προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων τους·
κι έτσι δεν θα υπήρχε λόγος να ανατρέξουμε σε ημερομηνίες ορόσημα των γυναικείων αγώνων, να θυμηθούμε την 8η Μαρτίου 1908 και την παρέλαση των γυναικών, στην ίδια πόλη, με αιτήματα λιγότερη δουλειά, καλύτερο μισθό, δικαίωμα ψήφου και συμβολικό σύνθημα “Bread& Roses”, «ψωμί και τριαντάφυλλα», ψωμί για στοιχειώδη οικονομική ασφάλεια, και, τριαντάφυλλα για καλύτερη ποιότητα ζωής·
Και έκραζαν… ΠΡΟΧΩΡΑΜΕ ΣΤΗ ΔΙΑΔΗΛΩΣΗ, ΠΡΟΧΩΡΑΜΕ, ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΔΡΕΣ,
Και τραγουδούσαν… ΓΙΑΤΙ ΚΙ ΑΥΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΠΑΙΔΙΑ ΓΥΝΑΙΚΩΝ, ΚΙ ΕΜΕΙΣ ΜΑΝΑΔΕΣ ΤΟΥΣ
Και βροντοφωνούσαν… ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ ΔΕ ΘΑ ΙΔΡΩΝΟΥΜΕ ΣΕ ΟΛΗ ΜΑΣ ΤΗ ΖΩΗ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΑ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ
Και έψαλλαν … ΟΙ ΚΑΡΔΙΕΣ ΜΑΣ ΘΕΛΟΥΝ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΤΑ ΣΤΟΜΑΧΙΑ ΜΑΣ ΤΡΟΦΗ, ΔΩΣΤΕ ΜΑΣ ΨΩΜΙ, ΑΛΛΑ ΔΩΣΤΕ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΑ!
Δεν θα χρειαζόταν, λοιπόν, να βλέπουμε και να βιώνουμε, καθημερινά, ακόμη και σήμερα πράξεις και συμπεριφορές αμφισβήτησης ή και βίαιης κατάλυσης της σχέσης ισονομίας σε βάρος των γυναικών.
Το 1888 είναι η χρονιά που για πρώτη φορά στην Ελλάδα ακούγεται το θαρραλέο για την εποχή σύνθημα : "Ψήφος στη Γυναίκα".
Το 1930 ο Βενιζέλος, κάνει το πρώτο βήμα για το δικαίωμα ψήφου των γυναικών αλλά βάζει τέτοιους όρους που τελικά πρόκειται για ένα δώρο άδωρο. Το 1934 οι γυναίκες καλούνται να ψηφίσουν στις Δημοτικές. Το 56, η Ελλάδα δίνει δικαίωμα ψήφου, ισότιμο με αυτό των ανδρών, αναδεικνύουσα την Ελένη Σκούρα ως πρώτη βουλευτή, και, η Λίνα Τσαλδάρη πρώτη γυναίκα υπουργός.
Το 1964 εκλέγεται στην Κέρκυρα, η πρώτη γυναίκα Δήμαρχος. Δεν πρέπει να λησμονούμε την πρώτη Ελληνίδα που έγινε δεκτή από το Παν. Αθηνών, την Ιωάννα Στεφανόπολη, ούτε την ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΗΡΩ που εκτελέστηκε στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής το 44 αλλά και στην βάρβαρα-εκτελεσμένη στα Δεκεμβριανά Ελένη Παπαδάκη!.
Η 8η Μαρτίου επιβάλλεται, εκτός από ημέρα εορτασμού και τιμής προς τη γυναίκα να είναι και μέρα περισυλλογής& προβληματισμού· να είναι η αφορμή να επαναδιαβεβαιώνουμε όλοι τη βούλησή μας για ένα κόσμο καλύτερο, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς· έναν κόσμο με τη γυναίκα στη θέση που της αξίζει· στην εργασία, κοινωνία, οικογένεια· Για μένα προσωπικά η Γυναίκα είναι Πρώτη μεταξύ των Ισων Φύλων, Προβαδίζουσα του Ανδρα!
Οι συγκυρίες και τα παγκόσμια δρώμενα μας οδηγούν να αφιερώσουμε τη σημερινή μας δράση στις γυναίκες της Ουκρανίας (αλλά και της Ρωσίας) που ζουν βαθειά τον πόνο, τη μιζέρια, την προσφυγιά, το δράμα των συνεπειών της αδιανόητης πολεμικής εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Η χώρα μας στέκεται ενεργά στο πλευρό της Ουκρανίας, όπως έκανε κι άλλες δυο φορές στο παρελθόν!
Και, κλείνοντας περνάω τον συντονισμό της σημερινής εκδήλωσής στην Εύα Τσαροπούλου, η οποία εργάζεται στο Τμήμα Σύνθεσης και Ροής Προγράμματος της ΕΡΤ και συγκεκριμένα, στην Σύνθεση και Ανάλυση Τηλεοπτικού Προγράμματος της ΕΡΤ2.
Η Εύα είναι απ’ τις πρώτες που στήριξε τη δημιουργία του Κέντρου Αριστείας, πιστεύοντας στο έργο μας και σε αυτό το πνεύμα, σήμερα είναι εδώ μαζί μας να συντονίσει την εκδήλωσή μας. Εύα, ο λόγος σε σένα…
Κυρίες και κύριοι, καλησπέρα σας.
Ευχαριστώ το Κέντρο Αριστείας Ακρόπολις και ιδιαιτέρως τον πρόεδρό του κ. Μπασαρά που μου εμπιστεύτηκαν μία θέση μεταξύ αυτών των εξαιρετικών γυναικών που σήμερα μας τιμούν με την παρουσία τους.
Επειδή στις 8 του Μάρτη είναι η προσωπική μου Πρωτοχρονιά, καθώς είναι η μέρα των γενεθλίων μου, ποτέ δεν αισθάνθηκα στ’ αλήθεια την ανάγκη να την γιορτάσω με την διάσταση της Παγκόσμιας Ημέρας, της αφιερωμένης στην Γυναίκα.
Βλέπετε, μεγάλωσα και ανατράφηκα σε μία οικογένεια που αποτελούνταν _αποκλειστικά_ από γυναίκες, γυναίκες δυναμικές, που είχαν πάρει στα χέρια τους τα ηνία της ζωής τους, σε εποχές πολύ δύσκολες, σε εποχές που ήταν δακτυλοδεικτούμενες γι’ αυτό, γιατρεύοντας τις πληγές που τους δημιούργησαν κακές σχέσεις, κακοί γάμοι, αντιμετωπίζοντας άπειρα στερεότυπα, ωσάν μία καθημερινότητα που ήταν αυτό που ήταν. Κι έπρεπε να τη διαχειριστούν ως τέτοια.
Έτσι στο κοριτσόσπιτό μας, ποτέ δεν αντιληφθήκαμε γιατί θα πρέπει να γιορτάζεται αυτή η μέρα ως κάτι άλλο, πέρα απ’ τα γενέθλιά μου.
Για τον πολύ απλό λόγο ότι ξέραμε πολύ καλά –κάποιες από μας καλύτερα απ’ τις άλλες- ότι μπορούμε να κάνουμε _και κάνουμε_ ακριβώς τα ίδια πράγματα με τους άνδρες, αν όχι καλύτερα σε κάποιες περιπτώσεις, πάντως σίγουρα περισσότερα, οπότε μας μοιάζει αφύσικο να πρέπει να υπάρχει μία μέρα για να γιορτάσουμε την υπόστασή μας ως γυναίκες και αυτή η ίδια μέρα να μην αποτελεί καλό λόγο ακριβώς για να διαφέρουμε απ’ αυτούς.
Μεγαλώνοντας βέβαια, εισπράττοντας το δικό μου μερίδιο από την επαφή μου με τους ανθρώπους, διαπίστωσα ότι δεν αρκεί να είσαι η ίδια δυναμική, μεγαλωμένη με την αρχή του να προσθέτεις αξία κάθε μέρα στην ύπαρξή σου. Η πραγματικότητα σε θέλει μέρος μιας κοινωνίας που δεν έχει απαραίτητα τις ίδιες αρχές με σένα και που μαστίζεται από εκατοντάδες στερεότυπα που δημιουργούν την ανάγκη να επιβεβαιώνεις καθημερινά το ποια είσαι και να αγωνίζεσαι αδιάκοπα να μην το ξεχάσεις ούτε η ίδια…
Με αυτές τις λίγες σκέψεις, υποδέχομαι τις εκλεκτές καλεσμένες μας, που είμαι βέβαιη ότι θα δώσουν απαντήσεις σε πολλά ερωτηματικά μας, διότι σίγουρα τις απασχόλησαν κι αυτές στον δικό τους, όχι εύκολο δρόμο προς την κατάκτηση της θέσης που έχουν σήμερα.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. Σεβαστή Κυρία Λαμπαδαρίδου-Πόθου, εσείς που είχατε ένα οδοιπορικό προς την Ιθάκη της γυναίκας, τόσο μακρύ και τόσο γεμάτο, από κοριτσόπουλο στη Μύρινα μέχρι φτωχή Φοιτητριούλα στο Παρίσι, από υπάλληλος για να βγάλει το ψωμί της, να στηρίξει την οικογένεια και παράλληλα να σπουδάσει, από ονειροπόλα και ρωμαντική ποιήτρια μέχρι καταξιωμένη ποιήτρια συγγραφέα προσωπικότητα σύζυγο και μητέρα (αν και πονεμένη), βρήκατε ότι οι αγώνες των γυναικών για ψωμί αλλά και τριαντάφυλλα δικαιώθηκαν? Παίρνοντας τους πόλους της γυναίκας: φύση, θηλυκό, σύζυγος, μητέρα, κόρη, παιδεία, δουλειά, καριέρα πού είναι η χρυσή τομή? (αυτή θέλω να την κάνω ζωντανή)
2. Ανάρτησα χθες στην ιστοσελίδα μας το άρθρο του φίλου μου, συμμαθητή στη Σχολή Ικάρου, στοχαστή πτεράρχου Γρηγόρης Νούσιας*: Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, κατ’ έθιμον . . . “Τι θέλει μια Γυναίκα από έναν Άνδρα” !
Στους μακρινούς χρόνους, όπως στους τωρινούς, δύο γειτονικά μικροβασίλεια συγκρούστηκαν για συνοριακές διαφορές. Ο νικημένος βασιλιάς, ο Χαρσαβαρντάν, θα οδηγηθεί χειροδέσμιος στον νικητή βασιλιά. Αυτός, σε διάθεση ψυχικής ανάτασης, θα σπεύσει να δείξει στον ομόλογό του ειλικρινή μεγαθυμία, κάνοντάς του την εξής πρόταση: “Αν μπορέσεις να απαντήσεις σωστά σε μία ερώτησή μου, θα σου επιτρέψω να γυρίσεις σώος και ευτυχής στο βασίλειό σου, ειδάλλως ξεχνάς την ελευθερία σου και παραμένεις φυλακισμένος εφ’ όρου ζωής”. Του δίνει περιθώριο ενός μηνός για να προετοιμάσει την απάντηση και του διατυπώνει την ερώτηση: «Τι θέλει μιά γυναίκα από έναν άνδρα»! Εσείς τί θα συμβουλεύατε, κυρίες μου, στο βασιλιά Χαρσαβαρντάν?
Aphrodite Bletas: Αγαπητέ κύριε ΜΠΑΣΑΡΑ δύο απλά πράγματα θέλουμε: 1. να αποβάλλετε (οι άνδρες) κάθε σύμπλεγμα κατωτερότητας που τυχόν έχετε και να αποδεχθείτε ότι είστε όλοι εξίσου έξυπνοι, εξίσου επιτήδειοι και εξίσου ικανοί με τις γυναίκες σας οπότε μπορείτε να κάνετε και εσείς ικανοποιητικά οτιδήποτε μπορούμε και εμείς. Και 2. να θυμάστε ότι οι σχέσεις είναι "συν" σύζυγοι, σύντροφοι κλπ. Άρα ΣΥΝπορευόμαστε σε αυτή τη ζωή. Δεν ζούμε βίους παράλληλους που δεν τέμνονται! Αυτά τα απλά. Από Αφροδίτη Μπλέτα, Ευρωπαϊκή Ένωση Γυναικών
3. Θεωρούσαμε την Παιδεία ως πανάκεια για όλα τα προβλήματά μας. Ωστόσο, σήμερα ζούμε ίσως στην καλύτερη δυνατή εποχή και όλο και περισσότερες γυναίκες έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση. Αλλά τα προβλήματα που έχουν εξακολουθούν να υφίστανται, τα στερεότυπα με τα οποία οι ίδιες συνεχίζουν να μεγαλώνουν τα παιδιά τους δεν αλλάζουν –τουλάχιστον όχι δραστικά- κάτι που σημαίνει ότι η Παιδεία (που εμπεριέχει και την ανατροφή, όχι μόνο την εκπαίδευση) δεν φτάνει. Τι χρειάζεται να γίνει ώστε τα βήματα να γίνουν πιο γρήγορα;
4. Υπάρχει μία άποψη ότι οι γυναίκες που ασχολούνται με την πολιτική, το κάνουν ως αυτοσκοπό, είτε ως προσωπική ανέλιξη, είτε ως ένα κανάλι για να διοχετευτεί η διαμαρτυρία τους. Αυτό όμως δεν σημαίνει απαραίτητα ότι προχωράνε σε κάποιο έργο χειροπιαστό για μια καλύτερη ζωή, τόσο για εκείνες, όσο και για τις γυναίκες στο σύνολό τους. Παρατηρείται, δηλαδή, μία στασιμότητα στις συλλογικές προσπάθειες των γυναικών, παρά την κινητικότητα που υπάρχει τόσο σε ακτιβιστικές προσπάθειες, όσο και σε γυναίκες σε ηγετικές θέσεις επιχειρήσεων, συλλόγων, επιτροπών ή οργανώσεων. Πιστεύετε ότι αυτό ισχύει κι αν ναι, τότε γιατί συμβαίνει;
5. Στην Ελλάδα σίγουρα δεν είμαστε όπως παλιά, ωστόσο θα λέγατε ότι θεωρείτε το φεμινιστικό κίνημα συμπαγές και στιβαρό στις μέρες μας; Κι αν το πιστεύετε αυτό, τότε πως φαίνεται ότι ερχόμαστε περίπου στις τελευταίες θέσεις σε θέματα ισότητας των φύλων στην Ευρώπη;
6. Ο αριθμός των γυναικών που έχουν πέσει θύματα των συντρόφων/συζύγων τους (είτε το πούμε γυναικοκτονία, είτε ανθρωποκτονία) μας δείχνει πως δεν αρκεί να βγούμε και να μιλήσουμε, αλλά πρέπει να υπάρχει και άμεση αντίδραση ή καλύτερα ουσιαστική αντίδραση των αρχών στις οποίες απευθυνόμαστε. Ποια είναι η θέση σας σε αυτό; Πιστεύετε ότι οι αρχές κάνουν τη δική τους δουλειά όπως πρέπει; Κι αν όχι, από τι εμποδίζονται; Και τι πρέπει να γίνει για να αλλάξει αυτό;
7. Πανδημία και ψυχική υγεία. Πόλεμος και ψυχική υγεία.
Τα δύο χρόνια της πανδημίας δημιούργησαν σε όλους τους ανθρώπους πολλά ψυχολογικά προβλήματα. Πόσο μάλλον σε γυναίκες που ήδη ζούσαν σε κακοποιητικό περιβάλλον πολύ πριν απ’ αυτήν. Υπάρχει κάποιο σχέδιο ψυχολογικής στήριξης από δω και πέρα; Και μέσα σε αυτό, οι γυναίκες που έρχονται και στη χώρα μας τσακισμένες απ’ τον πόλεμο, έχοντας χάσει μέλη της οικογένειάς τους, κάποιες απ’ αυτές και τα παιδιά τους, κάποιες έπεσαν και θύματα βιασμού, όπως έχει αναφερθεί, είμαστε σε θέση να βοηθήσουμε οργανωμένα, θεσμικά αυτές τις γυναίκες;
8. Υπάρχει η άποψη που θέλει τη γυναίκα να μάχεται τη γυναίκα και όσοι την υποστηρίζουν επικαλούνται ως επιχείρημα τις ψήφους στην πολιτική (δεν ψηφίζονται οι γυναίκες υποψήφιες, παρά το ότι το εκλογικό σώμα αποτελείται από περισσότερες γυναίκες) ή τον επαγγελματικό πόλεμο που γίνεται από ομόφυλές τους, σε γυναίκες που καταφέρνουν να αποκτήσουν μία ηγετική θέση στο χώρο της δουλειάς τους. Ποια είναι η θέση σας σε αυτό κι αν αποδέχεστε τον ισχυρισμό, πού νομίζετε ότι οφείλεται αυτός ο «ανταγωνισμός»;
9, (Από Υποναύαρχο εα Γεώργιο ΤΣΟΓΚΑ ΠΝ) Προς την κ. ΖΑΧΑΡΑΚΗ. Το ψήφισμα 1325 (2000) του ΟΗΕ υπογραμμίζει τη σημασία της πλήρους και ενεργούς συμμετοχής των γυναικών, επί ίσοις όροις, στην πρόληψη και επίλυση των συγκρούσεων, καθώς και στην οικοδόμηση και διατήρηση της ειρήνης. Ποιά η πολιτική της χώρας μας επί της πράγμασι? Πως εφαρμόζεται (το ψήφισμα) στην πράξη? Ευχαριστώ.
10, Katerina Bakirtzi: καλημέρα. Καμία μέριμνα για την υπογεννητικοτητα η την ενημέρωση γύρω από το πώς θα βοηθήσουμε να κάνουν παιδιά οι Ελληνίδες? Η βία θέλει τομές όπως στην Ευρώπη. Αλλαγη πόλης ταυτότητας δουλειάς στην γυναίκα πού απειλείται. Τέλος πότε και πως θα μετέχουν οι γυναίκες στην παλλαικη ΆΜΥΝΑ?
Εδώ το Βίντεο της Εσπερίδας: https://youtu.be/ROLmy3e3QXc
Η πρέσβειρα της ποίησης Μαρία Λαμπαδαρίδου-Πόθου γοήτέυσε με την εξαιρετική, μεστή και ολοκληρωμένη παρουσίασή της. Πέρασε πολλά και μεγάλα μηνύματα σε όλο το ακροατήριο! Χαρείτε την στο Βίντεο.
Πολλά τα συγχαρητήρια από ολους που ήταν στη διάλεξη. Και, ήταν, εκεί, πολλές διακεκριμένες προσωπικότητες, που είχαμε προσκαλέσει: Πρόεδροι των Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών, Πρόεδροι Ενώσεων και Κέντρων Αεροπορική Ακαδημία Ελλάδος, Σ.Α.Σ.Ι., ΕΣΜΑ, Κιβωτός Ολιστικής Παιδείας ΕΔ, Κίνηση 21 της Θεσσαλονίκης, Λαϊονικής Λέσχης Ροϊάς, καθηγητές Πανεπιστημίων... Και, ήταν, εκεί, επίσης, πολλοί ενεργοί πολίτες. ιδιαίτερα γυναίκες, από όλα τα στρώματα και ηλικίες.
Και, τους ευχαριστούμε, θερμά, όλους! Και, δεσμευόμεθα ότι θα κρατήσουμε τον πήχη ψηλά και ολοένα ψηλότερα.
Τα σχόλια πολύ κολακευτικά:
Οπως: ARIS DIAMANTOPOULOS : Καλησπέρα σε όλους. Μεγάλης κοινωνικής σημασίας το αφιέρωμα στη γυναίκα.
Ας μου επιτραπεί η παρέμβαση. Αυτές τις ημέρες η σκέψη μας ανατρέχει:
Στις γυναίκες-μητέρες της Ουκρανίας ιδιαίτερα σ’ αυτές που γεννούν και θηλάζουν τα παιδιά τους στα καταφύγια. Στην εργαζόμενη γυναίκα-μητέρα η οποία δεν στηρίζεται επαρκώς από την Πολιτεία, με αποτέλεσμα να οξύνεται και το δημογραφικό πρόβλημα. Ισοτιμία γυναικών-ανδρών: Πρώτος κήρυκας αυτής της αρχής υπήρξε ο μέγας σοφός πρόγονός μας ο Πλάτων. Στο έργο του «Πολιτεία» αναπτύσσει την ισοτιμία γυναικών-«φυλακίδων» με άνδρες-«φύλακες»
οι οποίοι συμμετείχαν εξ’ ίσου στις μάχες και στα αξιώματα της πόλης.
Η σύγχρονη γυναίκα αξίζει τον σεβασμό όλων μας για τον δυναμισμό και την προσφορά της στη σημερινή απαιτητική κοινωνία. Ευχαριστώ για την ανοχή σας.
Anastasios Basaras : Χαιρετίζουμε και ευχαριστούμε τους προέδρους: Αεροπορικής Ακαδημίας, Συνδέσμου Αποφοίτων της ΣΙ, Κιβωτού Ολιστικής Παιδείας, Ελληνικής Αεροπορικήσ Βιομηχανίας, Επιστημονικού Συλλόγου Μηχανικών Αεροπορίας κκ Αλεξόπουλο, Πρεζεράκο, Μπάκα, Κούτρα και Μαργαρίτη!
Λάουρα Συγχαρητήρια. Ήσουν εξαιρετική και περιεκτική
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΗΤΡΑΚΗΣ : Καλησπέρα, Συγχαρητήρια για την εκδήλωση και τις ενημερωτικές εισηγήσεις. Μήπως τελικά χρειαζόμαστε περισσότερη παιδεία και ψυχολογική υποστήριξη στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και την δημιουργία σχολών γονέων προκειμένου να αλλάξουν νοοτροπίες και συμπεριφορές όσον αφορά την συμπεριφορά μας απέναντι στην ΓΥΝΑΙΚΑ
Katerina Bakirtzi : Στην Αρχαία Ελλάδα θεωρούσαν ντροπή(αιδώ)όσοι ασχολούνται με τα κοινά να έχουν προσωπικές Φιλοδοξίες. Είναι προσφορά τα Κοινά όχι Επάγγελμα,ούτε αποκατάσταση.
Aphrodite Bletas : Συγχαρητήρια σε όλους και όλες για μια πολύ ωραία εκδήλωση. Δυστυχώς πρέπει να αποχωρήσω λίγο νωρίτερα γιατί ένα δίχρονο ψάχνει τη γιαγιά του να το ταΐσει και να το κοιμίσει!
Katsaridou Ifigeneia : Συγχαρητήρια για 4ην διοργανώσει του σημερινού συνεδρίου .
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΗΤΡΑΚΗΣ : ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ, ΕΥΧΟΜΑΙ ΟΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΣΑΣ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΧΘΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΣ ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣΕΒΑΣΜΟΣ
Katerina Bakirtzi: Ευχαριστώ πολύ την ωραία παρέα σας,είμαι από τις γυναίκες που πιστεύω ότι οι βιασμοι,οι πληγές και οι πρόσφυγες θα ξυπνήσουν όσες λένε πως δεν θέλουν να γίνουμε Ισραήλ. Η Άμυνα είναι απαραίτητη σε όλες
'Συγχαρητήρια για χθές. Ήταν μια εξαιρετική παρουσίαση. Την απόλαυσα! Περιμένουμε και άλλες.....'
'Θερμά συγχαρητήρια για την συγ'κεκριμένη παρουσίαση. Σημαντικά όλα όσα ακούστηκαν.'
΄Θερμά συγχαρητήρια!!! Καλό βράδυ!
Είχαμε χθές βράδυ μια εξαιρετική, περιεκτική και ολοκληρωμένη εσπερίδα με θέμα:
‘Η Κρίση Ουκρανίας-Ρωσίας: Ερωτήματα, Διαστάσεις & Επιπτώσεις!΄
Οι πρωταγωνιστές της πανελικής συζήτησης φαίνονται στην παρακάτω εικόνα.
Ο Πρόεδρος του Κέντρου, Αναστάσιος Μπασαράς, άνοιξε την εσπερίδα:
Αγαπητά Μέλη, Φίλοι, και Φίλες, Καλησπέρα,
Στο πλαίσιο της ελεύθερης, αδέσμευτης, συνετής και αξιόπιστης διανόησης και άρθρωσης δημοσίου λόγου επί των αξόνων: άμυνας και ασφάλειας, καθώς και διπλωματίας και διεθνών σχέσεων, έχουμε απόψε μια πανελική συζήτηση με θέμα ‘Κρίση Ουκρανίας-Ρωσίας: Ερωτήματα, Διαστάσεις & Επιπτώσεις!΄, με διακεκριμένες προς/πικότητες μεγάλου διαμετρήματος και πολύ πλατιάς αποδοχής.
Καλωρίζουμε λοιπόν τους εισηγητές:
Άγγελος Συρίγος: Υφυπουργός Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Νομικός, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Δικαίου και της Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο. Εξελέγη για πρώτη φορά βουλευτής με τη ΝΔ το 2019 στην Α΄ Αθηνών και είναι μέλος της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και της Ελληνικής Αντιπροσωπείας στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη.
Υπηρέτησε ως ΓΓ στο Υπουργείο Εσωτερικών, αρμόδιος για τη μετανάστευση και την ιθαγένεια και ως Ειδικός Γραμματέας στο Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδιος για τους ελληνόπαιδες εξωτερικού και τους μουσουλμανόπαιδες στη Θράκη.
Έχει υπηρετήσει σε θέσεις ευθύνης για ζητήματα εξωτερικής πολιτικής μειονοτήτων, διαφάνειας και τηλεπικοινωνιών.
Έχει βραβευθεί το 1992 από την Ακαδημία Αθηνών για εργασία του σχετική με την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας.
Έχει γράψει βιβλία για τις ελληνoτουρκικές σχέσεις, το Κυπριακό, τη Συμφωνία των Πρεσπών.
Παναγιώτης Γκλαβίνης: Κοσμήτωρ, Καθηγητής Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου ΝΣ Α.Π.Θ.
Πτυχίο Νομικής, άριστα, ορκίστηκε πρώτος τον Μάρτιο 1986. Doctorat d’Etat, «Le contrat international de construction», Paris 2, Γαλλία
Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω,
Μέλος πληθους επιστημονικών ενώσεων:
Μεγάλη Ακαδημαϊκή εμπειρία, Ακαδημαϊκή διάκριση: βραβείο αριστείας από τον Γ.Γ. του Υπουργείου Παιδείας, λαμβάνοντας επιπλέον το βραβείο του καλύτερου αγορητή.
Ενα Πλήθος: Ερευνητικά έργα, Συνεργασίες με αλλοδαπά Πανεπιστημιακά Ιδρύματα στην έρευνα.
Πανεπιστημιακές και Δημόσιες θέσεις ευθύνης.
Εντονη Δημόσια παρουσία: Συγγραφικό έργο: Μονογραφίες, Συγγράμματα, Συλλογικά έργα, Άρθρα - Μελέτες - Γνωμοδοτήσεις
Διοργάνωση και Συμμετοχή συνεδρίων, σεμιναρίων και άλλων εκδηλώσεων
Κωνσταντίνος Υφαντής: Καθηγητής Διεθνών Σχέσεων µε έµφαση στις Σπουδές Ασφάλειας στο Πάντειο Πανεπιστήµιο.
Νοµικός ΑΠΘ, PhD, Department of European Studies, University of Bradford, Ηνωµένο Βασίλειο
Επισκέπτης Καθηγητής University of Seoul, Kadir Has University, Κωνσταντινούπολη, The London School of Economics and Political Science, Harvard University ΗΠΑ, 2002 κ.α.
Άµισθος Επιστηµονικός Διευθυντής, Επιστηµονικό Κέντρο Ανάλυσης και Σχεδιασµού, Υπουργείο Εξωτερικών, Πρόεδρος και Γενικός Διευθυντής, Ελληνικό Κέντρο Ευρωπαϊκών Μελετών, Μέλος του Groupe de Reflexion Europeen, Conseil Economique de la Defense, Υπουργείο Άµυνας της Γαλλίας, Διδάσκων στη Διπλωµατική Ακαδηµία του Υπεξ.
Συγγραφέας Πληθώρας Βιβλίων, Μονογραφιών, Αρθρων, Συνεργασιών
Δημήτριος Καβουλάκος: Αντιναύαρχος ΠΝ, είναι απόστρατος Αξιωματικός του ΠΝ. Κατά την διάρκεια της σταδιοδρομίας του επί πλοίων, υπηρέτησε κυρίως σε Φρεγάτες του ΠΝ σε όλη την βαθμίδα των θέσεων.
Η επιτελική του εμπειρία περιλαμβάνει μεταξύ άλλων θέσεις ευθύνης στον Αμυντικό Σχεδιασμό, τις Πληροφορίες, την Οργάνωση Ανθρωπίνων Πόρων, την Τυποποίηση, την Στρατηγική και την Πολιτική σε εθνικό, διασυμμαχικό, ευρωπαικό και διεθνές πλαίσιο. Προσφάτως διατέλεσε Διοικητής της Ανωτάτης Διακλαδικής Σχολής Πολέμου.
Παρακολούθησε με επιτυχία σταδιοδρομικά, σχολεία εσωτερικού και εξωτερικού. Κατέχει Master of Science Ηλεκτρολόγου Μηχανικού, από το Ναυτικό Πανεπιστήμιο των ΗΠΑ NPS (Naval Postgraduate School) στο Monterey.
Οι διακεκριμένοι μας, λοιπόν, καλεσμένοι θα συνοψίσουν τις διαστάσεις, θα αναλύσουν τις επιπτώσεις, θα κουβεντιάσουν, και θα απαντήσουν σε ερωτήσεις μας για την ‘Κρίση Ουκρανίας-Ρωσίας΄
Η κατάσταση οξύνεται διαρκώς και μυρίζει μπαρούτι. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει ακριβώς πώς και πότε θα εκτονωθεί. Περισσότεροι από 100.000 ρώσοι στρατιώτες έχουν αναπτυχθεί στα σύνορα μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας.
Τι κρύβεται πίσω από την κρίση? Τι θέλει ο Πούτιν? Ποιά είναι η στάση των ΗΠΑ? Τι διακυβεύεται για την Ευρώπη? Η ένταση Ρωσίας – Ουκρανίας θα προκαλέσει κρίση στο ΝΑΤΟ? Θα μπει η Ελλάδα στο παιχνίδι και από ποιά θέση? Πώς καταφέρνει η Τουρκία να έχει στρατηγικές σχέσεις και με τον Χωροφύλαξ και με τον Αστυφύλαξ?
Αυτά είναι μερικά θέματα που θα κουβεντιάσουμε, απόψε, και κλείνοντας, περνάω το λόγο στον συντονιστή αντιπρόεδρο του Κέντρου Αριστείας!
Ο Αντιπρόεδρος του Κέντρου και Συντονιστής της εσπερίδας, Δημήτριος Καβουλάκος, έκανε την τοποθέτηση, στο θέμα όπως φαίνεται παρακάτω:
Τι είναι η Ουκρανία και τι σημαίνει για την Ρωσική Ομοσπονδία, την Δύση, την Γερμανία, την Γαλλία, τις ΗΠΑ, την Ευρώπη κτλ.
Ουκρανία. Δεύτερη χώρα σε μέγεθος της Ευρώπης αμέσως μετά την Ρωσική Ομοσπονδία, λίγο μικρότερη σε έκταση από την Τουρκία. Πλούσια σε ορυκτά, σπάνια μέταλλα, τιτάνιο, ουράνιο, υψηλής ποιότητας ειδικά σιδηρομεταλλεύματα, φυσικό αέριο και πετρέλαιο. Σιτοβολώνας, πηγή τροφίμων και μεγάλου εύρους τεχνολογικών και βιομηχανικών προϊόντων για την Σοβιετική Ένωση πριν την κατάρρευση της, έχει στρατηγική θέση στην ανατολική Ευρώπη και την Μαύρη Θάλασσα. Εξίσου σημαντικό ότι οι Ουκρανοί είναι ευρωπαϊκής και δημοκρατικής νοοτροπίας και έχουν αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό σε όλους τους τομείς.
Το 2014 σχεδόν αμέσως μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Σότσι, η Ρωσική Ομοσπονδία προσάρτησε με την βία την Κριμαία και εδάφη της ανατολικής Ουκρανίας, στην περιοχή του Ντονμπάς, γεγονός που κρατά την κρίση ζωντανή με ένοπλες συγκρούσεις που τελευταία τείνουν να λάβουν διαστάσεις πολεμικής αναμετρήσεως με συμμετοχή και της Δύσεως. Οι βιομηχανίες της περιοχής του Ντονμπάς είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την ρωσική αμυντική βιομηχανία ωστόσο παράλληλα η ρωσική αγορά είναι ιδιαίτερα σημαντική για την ουκρανική οικονομία.
Η Ρωσική Ομοσπονδία έχει συγκεντρώσει δυνάμεις στα σύνορα της με την Ουκρανία όπως επίσης και στην Λευκορωσία τις οποίες ενισχύει, εξασφάλισε Κινεζική Υποστήριξη για την Ουκρανία με αντάλλαγμα, φθηνότερο φυσικό αέριο και Ρωσική Υποστήριξη στην Κίνα για το θέμα της Ταιβάν.
Ο Ουκρανός Πρόεδρος και κατά πολλούς και οι Βρυξέλλες, ζητούν ψυχραιμία και μιλούν για ρωσικές αναδιατάξεις δυνάμεων που σκοπό έχουν να «υπονομεύσουν» την οικονομία της Ουκρανίας, την συνοχή της Ευρώπης και του ΝΑΤΟ, να επαναφέρουν την Ρωσική επιρροή στην Ευρώπη καθώς δεν συμφέρει τον Πρόεδρο Πούτιν να εισβάλει και να συσπειρώσει το ΝΑΤΟ και την Ευρώπη εναντίον του.
Φυσικά εφόσον η Ρωσική Ομοσπονδία μιλά για ασκήσεις στο έδαφος της Λευκορωσίας με την σύμμαχό της, θα μπορούσε και η Ουκρανία να καλέσει συμμάχους της για ασκήσεις στο έδαφός της.
Ρωσόφωνα μέσα μιλούν για απειλές του ΝΑΤΟ κατά της Ρωσίας και μη τήρηση των δεσμεύσεων η Ουκρανία και η Γεωργία να μην επιτραπεί να γίνουν μέλος του ΝΑΤΟ. Επίσης εδώ και αρκετό καιρό σε «παραπολιτικά» φόρα οι Δυτικοί παρουσιάζονται ως μαλθακοί και εκφυλισμένοι
Ρωσόφωνα μέσα που αντιτίθενται στο ρωσικό σύστημα διακυβερνήσεως μιλούν για κατάσταση ανάλογη της συμφωνίας του Μονάχου του 1938 και πολιτική κατευνασμού που αποτυγχάνει και μόνο ενθαρρύνει την αυταρχικότητα του τωρινού ρωσικού καθεστώτος.
Η Αυστραλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ (θυμίζω την AUKUS) έχουν μία πιο αυστηρή ρητορική και πιο έμπρακτη υποστήριξη στην Ουκρανία, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο μετακινούν δυνάμεις κοντά στα σύνορα της Ουκρανίας, η Γερμανία που αρχικά αρνήθηκε να πουλήσει όπλα στην Ουκρανία και τηρούσε πιο αποστασιοποιημένη πολιτική αποφάσισε να στείλει έστω και μικρό αριθμό στρατιωτών στην Πολωνία , ο Βρετανός Πρωθυπουργός επισκέφθηκε την Ουκρανία για να δηλώσει την στήριξή του, ο Γάλλος Πρόεδρος την Μόσχα και το Κίεβο για να εκτονωθεί η κρίση, ο Τούρκος Πρόεδρος Ερντογάν υιοθετεί προφίλ διαμεσολαβητή για την ειρήνη, και φυσικά πέρα από τα στρατιωτικά όπλα στο ισοζύγιο ισχύος μπαίνει και το ρωσικό φυσικό αέριο, κατ’ εξοχήν όπλο της Ρωσικής Ομοσπονδίας τα τελευταία χρόνια και η προσέγγιση με την Κίνα.
Αρκετοί αναλυτές μιλούν για 2 ενδεχόμενες κινήσεις της Ρωσικής Ομοσπονδίας:
-Να διατηρήσει την κινητοποίηση χωρίς να εισβάλει δημιουργώντας τριγμούς, διχογνωμίες και κρίση στο εσωτερικό Ευρώπης και στο ΝΑΤΟ γεγονός που την συμφέρει
-Να εισβάλει διακινδυνεύοντας να συσπειρώσει την Δύση εναντίον της γεγονός που δεν την συμφέρει
Ωστόσο κανείς τουλάχιστον από όσο έχω αντιληφθεί δεν συζητά το ενδεχόμενο η Ρωσική Ομοσπονδία να εισβάλει και η Δύση να μην συσπειρωθεί όπως έγινε και με την προσάρτηση της Κριμαίας, γεγονός που θα ήταν τεράστια επιτυχία για την Ρωσική Ομοσπονδία και τον Πρόεδρο της ειδικότερα, που χρειάζεται τέτοιες επιτυχίες.
Σε αυτό το ιδιαίτερα δυναμικό περιβάλλον καλείται να κινηθεί η Ελλάδα που είναι μέρος της Ευρώπης, της ΕΕ, του ΝΑΤΟ, με στρατηγική σχέση με τις ΗΠΑ και την Γαλλία, που δεν μπορεί να αγνοήσει μεταξύ άλλων και λόγω εγγύτητας και επιρροής στην περιοχή την Ρωσική Ομοσπονδία, αλλά παράλληλα δεν μπορεί να αντέξει για καιρό υψηλές τιμές φυσικού αερίου που είναι ιδιαίτερα συμφέρουσες για την Ρωσική Οικονομία.
Αναμφισβήτητα η Ελλάδα έχει κάνει ορισμένες προχωρημένες κινήσεις υψηλής στρατηγικής με στρατηγικές συμφωνίες και με τις σχέσεις που έχει συνάψει, ενώ πιο συγκεκριμένα θα τόνιζα την ανάδειξη της Αλεξανδρουπόλεως ως κόμβο μεταφοράς στρατευμάτων στην Ανατολική Ευρώπη και κόμβο μεταφοράς και αποθηκεύσεως υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Όσο επικίνδυνη είναι η λήψη σαφούς θέσεως άλλο τόσο επικίνδυνη είναι η επίδειξη αδράνειας, μαθήματα που έχουμε πάρει πολύ συχνά κατά το παρελθόν. Ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών επισκέφθηκε πρόσφατα την Μαριούπολη και τοποθετήθηκε υπέρ της διατηρήσεως του κατεστημένου και της τήρησης των κανόνων του Διεθνούς Δικαίου και σίγουρα δεν είναι συμπτωματική η προώθηση τοποθετήσεως της Ελλάδας στα μη μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ.
Η ερώτηση ή ακόμα καλύτερα ο προβληματισμός που προκύπτει είναι ποια είναι τα ενδεχόμενα, ποια πρέπει να είναι η στάση της Ελλάδας, ποιο το διακύβευμα και ποιες οι ευκαιρίες σε κάθε ενδεχόμενο σε όλους τους τομείς.
Είναι ευκαιρία για περαιτέρω αναβάθμιση της Ελλάδας και εδραίωσή της στην Δύση, σίγουρα όχι σε αντίστιξη της τουρκικής πολιτικής αλλά λαμβάνοντας υπόψιν την στάση της Τουρκίας και άλλων «μετέωρων» Ευρωπαϊκών Κρατών; Σε αυτό το σημείο θα σταματήσω την ελπίζω όχι κουραστική εισήγησή μου για να δώσω τον λόγο στους επαΐοντες.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Οι ερωτήσεις που μέχρι στιγμής έχω λάβει είναι οι ακόλουθες σε περίπτωση που επιθυμείτε να χρησιμοποιήσετε τις απαντήσεις στην τοποθέτησή σας ή κατά την διάρκεια της συζητήσεως
1. Τι κρύβεται πίσω από την κρίση? Δηλαδή τι θέλει ο Πούτιν? Ποιά είναι η στάση των ΗΠΑ? Και, τί διακυβεύεται για την Ευρώπη?
2. Πώς καταφέρνει η Τουρκία να έχει στρατηγικές σχέσεις και με τον Χωροφύλαξ και με τον Αστυφύλαξ? Πώς παίζει η Ελλάδα? Τι θα συμβεί αν στερέψει η Ρωσική ενέργεια στην Ελλάδα λόγω εμπλοκών; Και τι μπορεί να σημαίνουν όλα αυτά για την Τουρκία και για τις σχέσεις της με την Ελλάδα?
3. Η ένταση Ρωσίας – Ουκρανίας θα προκαλέσει κρίση στο ΝΑΤΟ; Τι προκάλεσε την ένταση? Τι επιδιώκει η Ρωσία με τη σύγκρουση αυτή? Τι θέλει να αποφύγει? Τι ρόλο παίζουν οι ΗΠΑ, το ΝΑΤΟ αλλά και χώρες της ΕΕ? Μπορεί η ένταση αυτή να προκαλέσει μείζονα κρίση στο ΝΑΤΟ;
4. Ο Pyatt εδήλωσε ότι η χώρα του δεσμεύεται ότι θα στηρίξει εθνική κυριαρχία και ακεραιότητα και θα βοηθήσει την Ουκρανία να αμυνθεί στη Ρωσική επιθετικότητα! έχει δηλώσει κάτι ανάλογο για Ελλάδα σε σχέση με την Τουρκία!
5. Η Ουκρανία με ένα ΑΕΠ μικρότερο του Ελληνικού η Αναλογία είναι 77% Ουκρανοί 17% Ρώσοι. Υπάρχουν και 100,000 Ελληνες. 3,500 Αμερικανοί στρατιώτες. Η στρατιωτική ισχύς των Ουκρανών μικρή. Πως θα αντιμετωπίσει τη Ρωσία? Ουσιαστικά οι Ρώσοι θα κάνουν περίπατο! Η όποια συμμετοχή της Ελλάδος είναι εξαιρετικά επικίνδυνη χωρίς οικονομικό αντιστάθμισμα! Ποιός θα πληρώσει το μάρμαρο?
6. Τα απειλούμενα οικονομικά αντίμετρα κατά της Ρωσίας οπως τραπεζικό SWIFT τι ίσχύ έχουν όταν το 15% των αποθεμάτων της Ρωσίας είναι σε κινέζικο νόμισμα Γουάν, αν οι Κινέζοι συμπαρίστανται στη Ρωσία μπορούν κάλλιστα να παίξουν με το 1Τρισ $ χρέος των αμερικανών και να εκδόσουν τα ανάλογα ομόλογα (καμιά 100 δις $) με γνωστές συνέπειες στην οικονομία των ΗΠΑ!
Εδώ το Βίντεο της Εσπερίδας: https://youtu.be/XTimNAAtSms
Καλησπέρα, Καλό Μήνα και Μια Καλή Χρονιά.Εχουμε απόψε μια κομβική συνεδρίαση μια άτυπη γενική συνέλευση όπου θα σας : Ενημερώσουμε, παρουσιάσουμε τα Πεπραγμένα της Πιλοτικής Λειτουργίας μας στο 2021, θα σας παρουσιάσουμε επίσης το Πρόγραμμα των Δράσεων μας στο 2022, θα συνεχίσουμε με τις 3μηνιαίες Επισκοπήσεις του 4ου Τριμήνου 21 στους μεγάλους και βασικούς άξονες του ενδιαφέροντός μας, με τα μέλη μας Κ. Αγγο, Κ. Ζηκίδη, Κ. Δαουτάκου και Α. Ρούνη, και Ν. Μπράτση και θα κλείσουμε με ανοικτή συζήτηση! Αναμένουμε μια καλή, ενδιαφέρουσα & χρήσιμη συνεδρίαση.
Τον συντονισμό θα τον κάνει η ΓΓ του Ε.Σ. κυρία Ε. Νικολαϊδη και Προτού σας την παρουσιάσω συνοπτικά σας ανακοινώνω ότι η επόμενη διάλεξη θα γίνει την Τρίτη, 15/2, 1900, επι αφορμή της Παγκόσμιας Ημέρας της Ελληνικής Γλώσσας, από τον Πρόεδρο του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμου, Ιδρυτικό Μέλος του Κέντρου Αριστείας, Επιχειρηματία κ. K. Καρκανιά με θέμα:
Η Γλώσσα η Ελληνική!.
Η Ευφημία (Έφη) Νικολαΐδη γεννήθηκε στην Ιεράπετρα Κρήτης. Κόρη, αξιωματικού Ιερού Λόχου της 3ης Ορεινής Ταξιαρχίας. Οικονομολόγος του ΑΒΣΘ. Επαγγελματικά δραστηριοποιήθηκε στον Τουριστικό κλάδο επί πολλά χρόνια στο Ηράκλειο Κρήτης. Με δικό της τουριστικό γραφείο. Έχει υπηρετήσει και υπηρετεί μέχρι σήμερα, όλες τις ανώτατες θέσεις του Διοικητικού Συμβουλίου των Λεσχών Lions. Η ομαδική εργασία, η λαϊονική προσφορά και το «Υπηρετείν», είναι τρόπος ζωής της
Εφη Πάμε!
Η Παρουσίαση Εδώ!
Το βίντεο Εδώ!
Ο Πρόεδρος έκλεισε... Αναρωτιούνται πολλόι Γιατί η αριστεία είναι συνθετικό του ονόματος του Κέντρου μας:
Διαβάζουμε στο Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης των Liddell & Scott ότι η αριστεία ορίζεται ως η υπεροχή, υπεροχή εν ανδρεία και μεγαλοψυχία, γενναιότητα. Άριστος αποκαλείται ο εξέχων εις το είδος του επί πάσης σχέσεως.
Αγαθός, είναι ο άριστος υπό έποψιν καταγωγής και κοινωνικής θέσεως, ο εξοχότατος, ευγενέστατος, ο πρωτεύων υπό έποψιν ηθικής υπεροχής, ο ωφελιμότατος, χρησιμότατος, υπέροχος, εξέχων, κάλλιστος.
Διαβάζουμε, επίσης, στο μεγάλο λεξικό Μπαμπινιώτη ότι Άριστος είναι ο καλύτερος από όλους, αυτός που βρίσκεται στο ανώτατο επίπεδο από πλευράς αξίας, ποιότητας, επίδοσης κ.λπ. Οι άριστοι των αρίστων: Οι καλύτεροι ανάµεσα στους αρίστους, οι κορυφαίοι των κορυφαίων. Για πράγµατα, συνθήκες: Αυτό που έχει την καλύτερη ποιότητα, το υψηλότερο επίπεδο, τις καλύτερες προδιαγραφές: συνθήκες/όρους εργασίας/περιβάλλον/κατάρτιση.
Η λέξη «άριστος» είναι μία από τις αρχαιότερες ελληνικές λέξεις. Η γέννηση του όρου πάει σε εποχές προομηρικές. Η σημερινή σημασία της λέξης διατηρεί πάντα υψηλή την αίγλη της.
Στην ομηρική σκέψη, ο «άριστος» είναι μια αξία, ένα μέγεθος ηθικό και μάλιστα, στον ύψιστο βαθμό ανωτερότητας, καθώς αποτελεί την υπερθετική εξέλιξη του «αγαθός». Ο άριστος δεν αποτελεί έναν εκ των πολλών, αλλά τον άνθρωπο, ο οποίος επιτυγχάνει έναν άθλο, δηλαδή τον καλύτερο όλων, τον αξιότερο. Τόσο στην Ιλιάδα, όσο και στην Οδύσσεια, το «νικάν» στους αγώνες συνδέεται με το «αριστεύειν», καθώς ο νικητής είναι ο άριστος, ο ικανότερος, ο πιο γενναίος όλων, εξ ου και «αριστεία» (αριστείο ανδρείας) ή «άθλα», τα κατορθώματα του ήρωα-αθλητή.
Η αρχική του ετυμολογική έννοια είναι από τον θεό Άρη. Ο πόλεμος ήταν η κεντρική ιδέα της αριστείας στον Όμηρο. Πρόκειται για ανταγωνισμό με την έννοια του πολέμου, όχι με την έννοια του θανάτου, με την έννοια του ποιός μπορεί να αποκτήσει την υπεροχή. Ο στρατηγός θέλει οι στρατιώτες του να νικήσουν στον πόλεμο, όχι να πεθάνουν για να γίνουν άριστοι. Ο Όμηρος λέει το περίφημο «Εις οιωνός άριστος, αμύνεσθαι περί πάτρης».
Στη Σωκρατική Απολογία, ο μέγας Αθηναίος σοφός αναφέρει ότι όλες οι έννοιες υπάρχουν επειδή αντιστοιχούν σε πρόσωπα και πράγματα, σε κοινωνικές καταστάσεις. Το ίδιο βέβαια συμβαίνει και με την έννοια της αριστείας, αναφερόμενος, ρητά, στον Όμηρο: «Αιέν αριστεύειν και υπείροχον έμμεναι άλλων, μηδέ γένος πατέρων αισχυνέμεν». Δηλαδή: «Πάντα να αριστεύεις, να ξεπερνάς τους άλλους, να τιμάς το πατρικό γένος που ανήκεις». Η διαχρονική αυτή ρήση καθοδήγησε γενεές Ελλήνων σε έργα θαυμαστά και αξιοπρόσεκτα, μέχρι τις ημέρες μας.
Γιατί όμως ο Όμηρος και γενικότερα, ο ελληνικός πολιτισμός δημιούργησε την έννοια της αριστείας; Πώς ερμηνεύεται η αριστεία τελικώς;
Η αριστεία εκτός του ότι ξεχωρίζει έναν άνθρωπο απ’ το πλήθος, επιπλέον συμπαρασύρει, παρακινεί και τους συνανθρώπους του, ώστε και αυτοί, με τη σειρά τους να δημιουργήσουν, να διακριθούν, να ξεχωρίσουν.
Ο Πηλέας συμβουλεύει τον γιό του Αχιλλέα: «Αιέν αριστεύειν και υπείροχον έμμεναι άλλων», όταν φεύγει για την Τροία. Το ίδιο, επίσης, κάνει και ο Ιππόλοχος στον γιο του, Γλαύκο, αρχηγό στους Λύκιους και αντίπαλο των Αχαιών. Το παράγγελμα αυτό έγινε το θεμελιώδες ηθικό ιδανικό σε ολόκληρο τον αρχαίο ελληνικό κόσμο.
Η χαρακτηριστικότερη εκδήλωσή του βρίσκεται στη θεσμοθέτηση των πολυάριθμων και ποικιλώνυμων αγώνων.
Το ιδεώδες αυτό έγινε η αιτία για τη δημιουργία πάμπολλων υπέροχων κατορθωμάτων τόσο ατομικών, όσο και συλλογικών. Δεν έλειψαν και οι φορές που γέννησε αχαλίνωτη φιλοδοξία, ασίγαστο φθόνο, ζήλεια και διαίρεσης. Ωστόσο, ήταν η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.
Η αριστεία δεν είναι ρετσινιά. Είναι στάση ζωής. Αριστεία είναι να προσπαθείς διαρκώς να υπερβαίνεις τον εαυτό σου, να επιδιώκεις καθημερινά να γίνεσαι καλύτερος και χρησιμότερος.
Θα ήταν μωροφιλόδοξο και εξαιρετικά εγωιστικό, να πούμε ότι εμείς τα μέλη και οι φίλοι του Κέντρου Αριστείας Ακρόπολις αυτοεπιλεγήκαμε και αυτοπροταθήκαμε ως οι άριστοι και οι ξεχωριστοί.
Ωστόσο, παρακινηθήκαμε, αλλά, και, συμμεριστήκαμε και κατορθώσαμε να εμπνευστούμε, και, να οραματιστούμε από το «Αιέν αριστεύειν και υπείροχον έμμεναι άλλων, μηδέ γένος πατέρων αισχυνέμεν», να κουβεντιάσουμε και να συμφωνήσουμε στην ίδρυση ενός πολύ αξιόλογου πνευματικού Κέντρου: με μεγάλο όραμα, συγκεκριμένη αποστολή, ξεκάθαρους και εφικτούς στόχους, πολλά και ξεχωριστά μέλη από όλα τα στρώματα της κοινωνίας και μια πλούσια θεματολογία, που καλύπτει τομείς ενδιαφέροντος, όπως: η χειραφετημένη εθνική στρατηγική, η άμυνα και ασφάλεια, η εξωτερική πολιτική, οι διεθνείς σχέσεις και οι διεθνείς οργανισμοί, η οικονομία, η τεχνολογία, η βιομηχανία, η ναυτιλία, η ενέργεια, η προστασία του περιβάλλοντος, η κοινωνική και δημογραφική υγεία της Ελλάδας.
Για μας, η Αριστεία είναι επιδίωξη.
Θα κατορθώσουμε, να κάνουμε ένα κυριολεκτικά Άριστο Κέντρο; Η ιστορία έχει δείξει ότι ο στόχος αυτός δεν είναι καθόλου εύκολος. Ωστόσο, δεν είναι ανέφικτος.
Θα δουλέψουμε βήμα-βήμα, στόχο-στόχο, σκαλάκι-σκαλάκι προς τα πάνω, με την επιδίωξη να «χορτάσουμε» το ταξίδι μας προς την αριστεία, να γνωρίσουμε καλύτερα τους εαυτούς μας, να αυτοβελτιωθούμε.
Βίας ο Πριηνεύς: Άκουγε πολλά, μίλα την ώρα που πρέπει.
Θαλής o Μιλήσιος: Καλύτερα να σε φθονούν παρά να σε λυπούνται.
Κλεόβουλος ο Λίνδιος: Το μέτρο είναι άριστο.
Περίανδρος ο Κορίνθιος: Οι ηδονές είναι θνητές, οι αρετές αθάνατες.
Πιττακός ο Μυτιληναίος: Με την ανάγκη δεν τα βάζουν ούτε οι θεοί.
Σωκράτης: Εν οίδα ότι ουδέν οίδα. Ουδείς εκών κακός.
Θουκυδίδης: Δύο τα εναντιότατα ευβουλία είναι, τάχος τε και οργήν.
Πλάτων: Άγνοια, η ρίζα και ο μίσχος όλου του κακού.
Αριστοτέλης: Δεν υπάρχει τίποτε πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των ανίσων.